Hållbarhetslistan har tagits fram i samarbete mellan Uppsala University Sustainability Initiatives (UUSI), uppdragsutbildningen, kommunikationsavdelningen, Development Office och UU samverkan.

Nyttiggöra klokskap

Grundtanken med listan är att det ska bli lättare komma i kontakt med Uppsala universitets experter på hållbar utveckling. Om någon utifrån vill ha en kortare föreläsning under en personaldag eller ett inspel till en workshop om hållbarhetsfrågor till exempel, kan man söka bland universitetets experter i listan. Listan är så klart också ett utmärkt sätt att internt hitta rätt person att kontakta för tvärvetenskapliga initiativ inom hållbarhetsområdet.

– Det är viktigt att vi kan nyttiggöra den klokskap som finns hos oss inom universitetet liksom att andra aktörer i samhället kan dra nytta av den kunskap vi bygger, allt för att öka takten i omställningen mot ett hållbart samhälle, säger Klas Palm som är forskare vid Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik men också projektledare för UUSI.

– Alla aktörer ute i samhället som känner att lite ny kunskap kan göra gott och öka deras förmåga att bättre bidra till ett hållbart samhälle kan använda listan, allt ifrån Bengans Däckverkstad till Länsstyrelsen, fortsätter Klas Palm.

En språngbräda för nätverk och idéutbyte

Lotte van den Heuvel är doktorand vid institutionen för geovetenskaper på Campus Gotland. Lottes arbete är tvärvetenskapligt och arbetet fokuserar på de mänskliga dimensionerna av hobbyfiske, så som attityder och beteenden bland hobbyfiskare. Lotte hoppas att hållbarhetslistan kan hjälpa henne att få nya nätverk och få möjlighet till utbyte av idéer och metoder både inom och utanför akademin. Hon tror att listan kan hjälpa till att sänka trösklarna mellan akademin och samhället omkring.

– I min forskning tittar jag på hobbyfiskets socio-ekologiska aspekter och hur fiskare ställer sig till de miljömässiga och sociala förändringar som berör fiskandet. I förlängningen bidrar mitt arbete till ett hållbart hobbyfiske där både fisken och vattnets ekosystem står i fokus liksom människorna som är beroende av dem, säger Lotte van den Heuvel.

– Jag vill bidra till att öka den vetenskapliga forskningens synlighet samt hjälpa till att göra forskning kring hållbarhet mer tillgängligt. Det är vår plikt som forskare att hålla oss uppdaterade med världen utanför akademin så vi kan säkerställa att vårt arbete är relevant och går att tillämpa för att lösa hållbarhetsbaserade problem, tillägger Lotte.