Varför har vi skaffat Studio? Räcker det inte med de system vi har, Mats Cullhed, pedagogisk utvecklare vid universitetet?

– Canvas Studio är ett verktyg som kommer att underlätta för lärare och studenter att jobba med video, och som dessutom ger helt nya möjligheter för det, säger han. Tidigare har lärare som spelat in t.ex. föreläsningar i Zoom inte haft en egen plats där de enkelt kan välja att göra dem tillgängliga för sina studenter. Det får de nu i Studio, och dessutom kan de skapa interaktiva videos och följa hur studenterna jobbar med materialet, vanligt t.ex. om man arbetar med flipped classrooms.

Stina Bohman, projektledare vid avdelningen för universitetsgemensam IT lyfter fram några funktioner som är möjliga med Canvas Studio:

– Lärare kan ladda upp media, t.ex. inspelade föreläsningar eller lyfta in en video som någon annan lagt på Youtube. Och lärarna kan välja att ge tillgång till videon endast för deltagarna i en viss kurs.

• Lärare kan också spela in undervisningsmaterial direkt i Studio; till exempel kan läraren sitta vid sin dator och enkelt spela in sig själv och sin Powerpoint.
  • Studenterna kan göra sin redovisning i form av en video med hjälp Canvas Studio.
  • I Canvas Studio är det möjligt att automatiskt få undertexter till inspelat material – viktigt för tillgängligheten!
  • Om läraren lägger in sin video på en kurssida i Studium, så har studenterna också möjlighet att kommentera och ställa frågor under tiden som de tittar på filmen. Det går till och med att lägga in frågor till studenterna (quiz), som de ska svara på under filmvisningen, säger Stina Bohman.

Canvas Studio lämpar sig bäst för Uppsala universitets nya lärplattform Studium, men även på kurser i Studentportalen kan lärare använda tjänsten, med vissa begränsningar.

Vill du ha en demonstration av Studio och dess grundläggande funktioner via Zoom?

Välkommen till någon av följande tillfällen:

Onsdag den 20/5 kl. 11.15
Onsdag den 27/5 kl. 13.15
(in English)
Tisdag den 2/6 kl. 08.30

Alla tillfällen varar i 30 minuter och äger rum i https://uu-se.zoom.us/j/67633182184. Ingen föranmälan behövs.

Vill du lära dig mer?
Anmäl dig till någon av de öppna onsdagsverkstäderna

Ytterligare information:
En fyrstegshandbok för inspelning av föreläsningar (medarbetarportalen)
Guider för Studio i Studium
Läs mer om Canvas Studio och dess funktioner på deras egen hemsida.