Guildens medlemsuniversitet understryker att forskning, utbildning och innovation ska prioriteras som en del av den framtida relationen mellan EU och Storbritannien.

Den 1 februari 2020 markerar början på övergångsperioden efter Storbritanniens utträde ur EU. När Storbritannien och EU inleder förhandlingar om dess framtida relation, är det avgörande att nära samarbete inom vetenskap, utbildning och innovation prioriteras vid dessa diskussioner.

Samhällsutmaningar som klimatförändringar respekterar inga gränser. Att ta itu med dessa kräver fortsatt transnationellt samarbete mellan forskare från olika discipliner och länder. Det är också viktigt att kommande generationer av studenter utbildas över gränserna, så att de kan bli ledande inom sina områden.

Guildens rektorer uppmanar EU och Storbritannien att ge Storbritannien fullständigt tillträde till Horizon Europe och till Erasmus +, så att nuvarande nära samarbeten inom vetenskap, utbildning och innovation kan fortsätta blomstra. Detta åtagande är väsentligt för att säkerställa att forskare och studenter deltar i nästa programperiod som kommer att börja 2021. Man välkomnar också det senaste tillkännagivandet från brittiska regeringen att uppmuntra flödet av talanger mellan EU och Storbritannien, då det är viktigt att forskare och studenter kan fortsätta att röra sig fritt mellan EU och Storbritannien.

Guildens rektorer stöder det gemensamma samtalet inom vetenskap och högre utbildning i Storbritannien och Europa, för ett fortsatt samarbete efter att Storbritannien lämnat EU.

Läs uttalandet på hemsidan för nätverket the Guild
Läs mer på rektorsbloggen vid Uppsala universitet.