Utvecklingen av utbildningen
Kvalitet i utbildning är ett gemensamt ansvar som löper från student till beslutande nivåer. Universitetet ska främja en kontinuerlig diskussion om utveckling och förnyelse av undervisnings- och examinationsformer samt stödja pedagogiska utvecklingsprojekt.
Perspektiven jämställdhet och lika villkor, normkritik, interkulturell kompetens och internationalisering samt hållbar utveckling, ska prägla verksamheten.
Det pedagogiska utvecklingsarbetet ska baseras på högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk kunskap och ske i dialog mellan studenter och lärare med stöd av pedagogiska ledare och kursadministratörer. Studenterna ska involveras och aktivt medverka i detta arbete både genom studentrepresentation och genom andra samarbetsformer. Studenterna har ett ansvar att förmedla synpunkter genom representation i programråd, institutionsstyrelser eller liknande. Studenten kan med sitt aktiva deltagande ge stöd till lärare som vill samarbeta med studenter.
Excellenta utbildningsmiljöer förutsätter ett välfungerande kollegialt ledarskap. Pedagogiska ledare har nyckelroller i det strategiska arbetet när nya utbildningar skapas, pedagogiska innovationer prövas och goda förutsättningar för både lärares och studenters lärande och engagemang utvecklas. Universitetet ska därför göra det attraktivt för lärare att åta sig rollen som pedagogisk ledare och möjliggöra utveckling i rollen.