Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Undervisa/
  • Juridik och regelverk/
  • Överklagande/
  • Gå till Undervisa Juridik och regelverk
    • Examensarbete, avtal
    • Examination
    • Fusk och plagiering
    • Juridisk person
    • Skriftliga prov
    • Studieuppehåll och avbrott
    • Upphovsrätt
    • Överklagande

Överklagande

Överklagande, studentärenden

Vissa beslut som lärosätet fattar i studentärenden får överklagas till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller till exempel beslut om behörighet vid antagning, anstånd med studiestart, studieuppehåll, avslag på begäran om examensbevis samt tillgodoräknanden.

Överklagandenämnden för högskolan, Information till högskolorna.

Vid avslag (hela eller delar) ska följande överklagandehänvisning bifogas beslutet.

OM MÖJLIGHETEN ATT ÖVERKLAGA
Beslutet får överklagas. Överklagande ska ställas till Överklagandenämnden för högskolan (ÖNH) men sändas in till
 Registrator, Uppsala universitet, Box 256, 751 05 Uppsala eller e-post: registrator@uu.se.

 

Skrivelsen med överklagandet ska ha inkommit senast inom tre veckor från den dag då du fick del av beslutet. Överklaganden som inkommer sent kommer få beslut om avvisning.

 

När du vill skriva för att överklaga ska du alltid tala om vem du är, vilket beslut du vill överklaga och ange vilken ändring i beslutet du vill ha. Skrivelsen bör även inkludera adress, telefonnummer och e-postadress.

 

Om du har överklagat i rätt tid, kommer skrivelsen att skickas vidare från universitetet till ÖNH tillsammans med en kopia av det överklagade beslutet och de handlingar som legat till grund för beslutet.

POSSIBILITY OF APPEAL
You can appeal this decision. The appeal is submitted to the Higher Education Board of Appeal, (Överklagandenämnden för högskolan, ÖNH) but you should send your letter to Registrator, Uppsala University, Box 256, 751 05 Uppsala or email: registrator@uu.se.

 

You must send your request within three weeks from the time you received the final decision. Any request submitted later will be issued a decision regarding dismissal.

 

When you decide to write to ÖNH, be sure to include your name, which decision you want to appeal and describe which change you wish to make. Furthermore the letter should include your address, telephone number and email.

 

If you have appealed in time, your written request will be sent from the university to ÖNH together with a copy of the decision and the documents which the decision had been made from.

Överklagande som inkommer för sent avvisas och ska då få ett beslut om avvisning:

BESLUT OM AVVISNING
Din överklagan på beslutet om XXX har inkommit efter det att överklagandetiden passerat. I och med detta har institution XX med stöd av 45 § i Förvaltningslagen 2017:900 beslutat att din överklagan inte får tas upp till prövning. (Bifoga överklagandehänvisning)

DECISION REGARDING DISMISSAL
Your appeal has arrived after the deadline to submit an appeal. Because of this the Department XX has, with support from 45 § in the Administrative Procedure Act 2017:900, decided that your appeals cannot be considered. (Bifoga överklagandehänvisning)

Innehållsansvarig: Annika Lundqvist 28 september 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.