Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Lokaler/
  • Lokalkostnader/
  • Internhyra/
  • Gå till Stöd och service Lokaler
    • Lokaler A-Ö
    • Kontakter - Vem gör vad?
    • Lokaler - definitioner och termer
    • Hyresavtal
    • Lokalkostnader
      • Internhyra
      • Budget och debitering
      • Upplåtelser och villkor
      • Kostnad för bokade lokaler
    • Lokalprojekt
    • Lokalvård
    • Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
    • Samarbetsavtal Uppsala universitet - Akademiska Hus

Internhyra

Internhyra

Internt tillämpar universitetet ett system med interna upplåtelser och intern hyres­sättning. Institutioner och andra enheter inom universitetet debiteras en internhyra för de lokaler de disponerar.

Syftet med internhyressystemet är att bidra till en effektiv lokalförsörjning och hushållning med universitetets lokalresurser. Internhyran tydliggör lokalkost­naderna och bidrar till att öka kostnadsmedveten­­heten. Institutionerna har möjlighet att påverka sina lokalkostnader genom att förändra och effektivisera sitt lokalinnehav.

Med internhyra avses de kostnader som är relaterade till innehavet av en viss area. Internhyran för en byggnad fördelas på institutioner och andra verksamheter i förhållande till den area respektive verksamhet disponerar i byggnaden. Varje lokal inom en specifik byggnad har samma kvadratmeterpris oberoende av vilken typ av verksamhet som bedrivs. För lokaler under mark är dock kvadratmeterpriset halverat (undantag förekommer). Syftet med att ge lokaler under mark lägre kostnad är att dessa lokaler oftast inte kan användas till stadigvarande arbetsplatser eller undervis­ningslokaler, vilket bör avspeglas i lokalkost­naden.

Vilka kostnadsslag som ska ingå i internhyran och deras budgeterade storlek redo­visas i verksamhets­planen och fastställs av rektor för kommande år. De verkligt utgående kostnaderna för respektive byggnad debite­ras, fördelade på den debiter­ingsgrundande egna arean för varje brukare i byggnaden. Kostnaderna för gemen­sam, icke debiteringsgrundande area (gemensamma utrymmen, toaletter, korri­dorer o.s.v.) ingår.

Internhyran debiteras månadsvis i förskott. Debiteringarna för januari till novem­ber är preliminära och följer verksamhetsplanens prognos. Vid debiteringen av december månads internhyra görs en avräkning för året och den preliminära debiteringen avräknas mot de faktiska kostnaderna för respektive upplåtelse. Debiteringsunderlag samt uppgifter om internhyran och area per rum inhämtas via GLIS (Generellt LedningsInformationsSystem) på prefektsidor av behörig inom respektive institution.

I internhyran ingår följande:

Hyreskostnader

Större delen av internhyran för en lokal utgörs av den hyreskostnad som universitetet betalar till respektive hyresvärd. Hyreskostnaden följer utvecklingen av konsumentprisindex (KPI).

Mediakostnader

Mediakostnader är den näst största kostnadsposten i internhyran. Den består av kostnader för fjärrvärme, elnät, elkraft, kyla samt vatten och avlopp. I befintliga hyresavtal ingår i vissa fall några av dessa kostnader i bashyran. Vid ny- och omtecknande av hyresavtal eftersträvas att inkludera värmekost­naderna i bashyran. Det skapar incitament för besparing av värmekostnaderna, då det generellt är hyresvärdarna som kan påverka drift och effektivitet av värmeanläggningarna. De större investeringar som krävs för att energioptimera värmehushållningen ska hyresvärdarna ansvara för och ska ingå i bashyran.

Universitetet bedriver i samarbete med våra hyresvärdar ett ständigt pågående arbete, att identifiera och genomföra framförallt el- och ventilationsenergioptimeringar. Ett flertal energioptimeringsprojekt har genomförts framförallt inom de byggnadskomplex som innehåller laborativa lokaler där investeringarna är åter­betalda på förhållandevis kort tid. Universitetet förordar att hyresvärdarna betalar byggnadernas driftsel. Universitetet som hyresgäst råder inte över optimering och drift av anläggningar, hissar och allmän belysning etc. Det är hyres­värdarna som har incitament för att minska kostnaderna och de ska därför inkluderas i bashyran som debiteras.

Fastighetsskatt

Byggnader där verksamheten huvudsakligen består av utbildning och forskning klassas normalt som specialenhet/skolbyggnad, varvid fastighetsskatt ej utgår. Universitetets verksamhet bedrivs till allra största delen i byggnader som är befriade från fastighetsskatt.

Förprojektering

Förprojektering innefattar en delfinansiering av löne- och driftkostnader för projektledare och lokalstrateg för i huvudsak rådgivning i tidiga skeden i lokalprojekt. Under 2023 debite­ras cirka 4 kr/m2.

Lokalvård

I detta kostnadsslag ingår, förutom kostnaden för själva lokalvården, även kostnader för förbruk­ningsartiklar som tvål, pappershanddukar m.m. Under 2023 debiteras cirka 154 kr/m2 för ytor som städas.

Passerkontroll
Passerkontroll avser kostnaden för drift och underhåll av universitets gemensamma passersystem. I posten ingår även licenskostnader. Under 2023 debiteras cirka 13 kr/m2 för lokaler som berörs av passersystemet.

Vakanta lokaler

Kostnaderna för vakanta lokaler är egentligen inte ett eget kostnadsslag, utan ett sätt att internt fördela kostnaden för vakanta lokaler på alla lokaler som är i bruk. Kostnaden är en mix av ovanstående kostnads­slag, varav själva grundhyran är den största delen. Under 2023 debiteras 112 kr/m2.

Omställning lokaler
Omställning av lokaler, är en ny post för året och avser en särredovisning av kostnader för omställning av lokaler som förut hanterats inom vakanta lokaler. Under 2023 debiteras 14 kr/m2.

Fördelning av internhyra

Internhyran för en specifik byggnad fördelas på de brukare (institutioner och andra enheter) som har lokaler i byggnaden. Som fördelningsnyckel används area.

Universitetet har valt att dela upp en byggnads totala lokalarea (förkortas LOA:T) i två kategorier:

Enskild area (LOA:E) – den area som är upplåten mot institutioner, intendenturområden eller andra enheter. Vanligtvis verksamhetsyta som kontor, laborativa lokaler, förråd, intendenturlokaler etc.

Gemensam area (LOA:G) – area som inte upplåts mot institutioner utan används gemensamt av flera brukare i en byggnad. Vanligtvis biyta som korridorer, entréer, toaletter, omklädningsrum etc.

Byggnadens lokalkostnad fördelas på byggnadens totala enskilda area (LOA:E). En institutions andel av byggnadens lokalkostnad motsvarar alltså institutionens andel av byggnadens totala LOA:E.

Varje lokal inom en specifik byggnad har samma kvadratmeterpris oberoende av vilken typ av verksamhet som bedrivs. För lokaler under mark är dock kvadratmeterpriset halverat (undantag förekommer). Syftet med att ge lokaler under mark lägre kostnad är att dessa lokaler oftast inte kan användas till stadigvarande arbetsplatser eller undervisningslokaler, vilket bör avspeglas i lokalkostnaden.

Observera att internhyran inte är direkt jämförbar med de hyresnivåer som redovisas av fastighetsägare och i marknadsundersökningar etc. Dels för att fördelningsbasen är LOA:E istället för LOA:T, dels för att lokalvård m m ingår i institutionernas internhyra.

Innehållsansvarig: Lena Jacobsson 30 december 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.