Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Kommunikation/
  • Webbpublicering och tillgänglighet/
  • Externa webbsidor/
  • Riktlinjer för externa webbsidor/
  • Gå till Stöd och service Kommunikation
    • Visuella riktlinjer
    • Kommunikationsplanering och presentation
    • Beställa material
    • Bild och film
    • Digitala informationsskärmar
    • Webbpublicering och tillgänglighet
    • Text och språk

Riktlinjer för externa webbsidor

Riktlinjer för externa webbplatser

Grundläggande principer

Uppsala universitets externa webb ska byggas utifrån användaren och användarens behov och förkunskaper, inte utifrån vår organisationsstruktur eller våra interna processer. Användaren ska inte behöva kunna organisationen eller namnen på våra många system för att hitta rätt.

  • Presumtiva studenter tas om hand centralt på uu.se/utbildning
  • All information och alla tjänster som våra befintliga studenter behöver ska gå att nå via studentingången uu.se/student.
  • Forskning, innovation och samverkan presenteras både övergripande på uu.se och i mer detalj på institutioners webbplatser. Denna information vänder sig till forskarkollegor, samverkansparter, beslutsfattare, med flera.
  • Grundläggande information om organisatoriska enheter ska finnas i katalogen: adresser, kontaktuppgifter, funktioner och funktionsadresser, öppettider, med mera. Denna information kan sedan enkelt lyftas in på externa webbplatser.
  • Innehåll som är till för anställda ska inte ligga på den externa webben utan i lämplig del av Medarbetarportalen.

Det finns ett antal mer specifika riktlinjer här nedanför som externa webbplatser under uu.se ska följa. Dessa utgör också bedömningsgrund vid granskning, exempelvis inför lansering av nya webbplatser.

Ett gemensamt webbpubliceringssystem (CMS)

Universitetets gemensamma webbpubliceringssystem är Infoglue. Det finns tillgängligt kostnadsfritt för alla delar av universitet och innefattar kostnadsfri utbildning och support i systemet. Under 2022 och 2023 kommer Infoglue att börja bytas ut mot Sitevision – se tidsplan för ny webbplattform.

Ansök om webbplats och behörigheter

Riktlinjer för navigation

  • Puffar och länkar på satsytan / innehållsytan ska inte dubblera länkar som finns i menyn. Sidor som länkas från satsytan ska vara dolda i menyn. Dubblering av länkar skapar förvirring för alla typer av användare, inte minst för dem med funktionsnedsättning.
  • Menyn ska innehålla max sju rubriker på första nivån för att vara överskådlig.
  • Undvik att göra menyn lång med många undersidor. Länka hellre till dessa från satsytan på deras föräldrasida. Om du har undersidor synliga i menyn, begränsa antalet till max sju per föräldrasida.

Riktlinjer för tillgänglighet

Sedan september 2020 finns lagstiftning som ställer krav på myndigheter att ha tillgängliga webbplatser som kan uppfattas och läsas av alla, oavsett funktionsvariation. Överlag handlar det om tydligare regler för hur webbsidor ska utformas och att HTML-element ska användas på rätt sätt. En bieffekt är att kvaliteten höjs för alla användare.

De fem viktigaste riktlinjerna för dig som webbredaktör:

  • Skriv beskrivande rubriker och använd rätt hierarki för rubrikerna (H1, H2, H3)
  • Skriv tydliga länkar (aldrig "klicka här" eller bara "läs mer")
  • Texta inspelad rörlig media (video, ljud, animationer…)
  • Beskriv med text allt innehåll som inte är text
  • Använd text, inte bilder, för att visa text

Läs mer om riktlinjerna för tillgänglighet.

Riktlinjer för komponenter

Använd rätt komponent på rätt sätt. Bred bildpuff (puff image wide) ska till exempel bara användas på startsidor.

Riktlinjer för puffar och artikelstilar

Riktlinjer för bilder

Bilder ska

  • ha rätt pixelmått enligt de storlekar som anges i Riktlinjer för puffar och artikelstilar
  • vara sparade med lämplig komprimering (kvalitet 6-8 för jpg-bilder i Photoshop)
  • följa våra tillgänglighetsriktlinjer för bilder, med alt-text och synlig bildtext för alla informationsbärande bilder.

 Läs mer om hur du hanterar bilder i webbpubliceringsverkyget.

Riktlinjer för språk

  • Språket ska vara enkelt och lättbegripligt samt följa riktlinjerna för Klarspråk.
  • Alla webbplatser ska ha en svensk version. De kan även ha en version på engelska med mer eller mindre utförligt innehåll än den svenska.

Språkliga rekommendationer

Webbplats för institutioner

De primära målgrupperna för institutioners webbplatser är forskarkollegor, samarbetsparter och andra utanför universitetet.

  • Webbplatsens huvudsakliga uppgift är att presentera den egna forskningen.
  • Information till studenter som gäller kursregistrering publiceras på institutionens sida under studentingången uu.se/student.
  • Övrig information till studenter som är specifik / unik för den aktuella institutionen placeras på en undersida: /utbildning/student.
  • Information till institutionens anställda ska aldrig läggas på webbplatsen utan på lämplig plats i Medarbetarportalen, antingen i den egna enhetsytan eller bland den fasta informationen. Kontakta mpredaktionen@uadm.uu.se om du har frågor om detta.
  • Presumtiva studenter hittar sin utbildning via uu.se/utbildning, men det är naturligt att presentera utbildningsutbudet även på institutionswebbplatsen.

Webbplatsen bör utformas enligt de råd och riktlinjer som finns på Demowebben.

Webbplats för campusområden

Webbplatser för campusområden ska tillhandahålla information till två primära målgrupper: externa besökare och studenter. Information som vänder sig till anställda ska inte finnas på campuswebbar utan på lämplig sida / sidor i Medarbetarportalen.

Namnet på webbplatsen ska vara det namn som används för campusområdet, inte intendenturens namn.

Studentinformation på webbplatsen ska begränsas till sådant som är unikt eller specifikt för just det campusområdet. Sådant som är allmänt för hela universitetet (exempelvis Eduroam, campuskort, Eduprint, med mera) finns på studentingången uu.se/student och ska inte dubbleras på campuswebben.

Information såsom öppettider, kontaktpersoner, funktionsadresser och liknande läggs i så stor utsträckning som möjligt på intendenturens sida i katalogen. Därefter kan informationen lyftas in på webbplatsen vid behov, med hjälp av Infoglue-komponenterna Unit Key Staff Information och Unit Employee List.

Webbplats för forskningscentrum, forskningsprojekt, med flera

Forskningscentrum, forskningsprojekt och liknande satsningar ska i första hand presenteras på webbplatsen för den institution där de hör hemma organisatoriskt. Verksamhet som spänner över flera institutioner kan presenteras på webbplatsen för sitt vetenskapsområde. Egen subdomän eller presentation under uu.se ges mycket sparsamt i särskilda fall. Ett exempel är nationella kompetenscentrum som leds av UU som placeras under uu.se/forskning. (Läs mer om domännamn i Riktlinjer inom IT-området.)

Forskningscentrum och forskningsprojekt som leds av forskare vid Uppsala universitet och presenteras inom Uppsala universitets webb ska inte skapa och använda egna visuella identiteter (grafiska profiler), med eller utan egen logotyp. Uppsala universitets visuella identitet och dess riktlinjer ska användas.

Forskningscentrum och forskningsprojekt som huvudsakligen bedrivs utanför Uppsala universitets verksamhet eller där Uppsala universitet är en av flera likvärdiga parter kan ansöka om att få skapa och använda egen visuell identitet och en webbplats där designen kan anpassas, inklusive egen logotyp, mot en kostnad. Innan detta skapas och används ska chef eller kommunikationsstrateg på kommunikationsavdelningen ge sitt godkännande.

Webbplatser för centrum, projekt med flera ska följa samma struktur som andra webbplatser inom universitetet:

  • Utbildning (i förekommande fall)
  • Forskning
  • Samverkan (i förekommande fall)
  • Om centrumet/projektet
  • Kontakt

Hjälp för extern webb

På supportwebben finns beskrivningar av hur du gör praktiskt med de olika komponenterna i publiceringsverktyget Infoglue.

Innehållsansvarig: webbredaktionen@uadm.uu.se 02 juni 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.