Riktlinjer för externa webbplatser
Grundläggande principer
Uppsala universitets externa webb ska byggas utifrån användaren och användarens behov och förkunskaper, inte utifrån vår organisationsstruktur eller våra interna processer. Användaren ska inte behöva kunna organisationen eller namnen på våra många system för att hitta rätt.
- Presumtiva studenter tas om hand centralt på uu.se/utbildning
- All information och alla tjänster som våra befintliga studenter behöver ska gå att nå via studentingången uu.se/student.
- Forskning, innovation och samverkan presenteras både övergripande på uu.se och i mer detalj på institutioners webbplatser. Denna information vänder sig till forskarkollegor, samverkansparter, beslutsfattare, med flera.
- Grundläggande information om organisatoriska enheter ska finnas i katalogen: adresser, kontaktuppgifter, funktioner och funktionsadresser, öppettider, med mera. Denna information kan sedan enkelt lyftas in på externa webbplatser.
- Innehåll som är till för anställda ska inte ligga på den externa webben utan i lämplig del av Medarbetarportalen.
Det finns ett antal mer specifika riktlinjer här nedanför som externa webbplatser under uu.se ska följa. Dessa utgör också bedömningsgrund vid granskning, exempelvis inför lansering av nya webbplatser.
Ett gemensamt webbpubliceringssystem (CMS)
Universitetets gemensamma webbpubliceringssystem är Infoglue. Det finns tillgängligt kostnadsfritt för alla delar av universitet och innefattar kostnadsfri utbildning och support i systemet. Under 2022 och 2023 kommer Infoglue att börja bytas ut mot Sitevision – se tidsplan för ny webbplattform.
Ansök om webbplats och behörigheter
Riktlinjer för navigation
- Puffar och länkar på satsytan / innehållsytan ska inte dubblera länkar som finns i menyn. Sidor som länkas från satsytan ska vara dolda i menyn. Dubblering av länkar skapar förvirring för alla typer av användare, inte minst för dem med funktionsnedsättning.
- Menyn ska innehålla max sju rubriker på första nivån för att vara överskådlig.
- Undvik att göra menyn lång med många undersidor. Länka hellre till dessa från satsytan på deras föräldrasida. Om du har undersidor synliga i menyn, begränsa antalet till max sju per föräldrasida.
Riktlinjer för tillgänglighet
Sedan september 2020 finns lagstiftning som ställer krav på myndigheter att ha tillgängliga webbplatser som kan uppfattas och läsas av alla, oavsett funktionsvariation. Överlag handlar det om tydligare regler för hur webbsidor ska utformas och att HTML-element ska användas på rätt sätt. En bieffekt är att kvaliteten höjs för alla användare.
De fem viktigaste riktlinjerna för dig som webbredaktör:
- Skriv beskrivande rubriker och använd rätt hierarki för rubrikerna (H1, H2, H3)
- Skriv tydliga länkar (aldrig "klicka här" eller bara "läs mer")
- Texta inspelad rörlig media (video, ljud, animationer…)
- Beskriv med text allt innehåll som inte är text
- Använd text, inte bilder, för att visa text
Läs mer om riktlinjerna för tillgänglighet.
Riktlinjer för komponenter
Använd rätt komponent på rätt sätt. Bred bildpuff (puff image wide) ska till exempel bara användas på startsidor.
Riktlinjer för puffar och artikelstilar
Riktlinjer för bilder
Bilder ska
- ha rätt pixelmått enligt de storlekar som anges i Riktlinjer för puffar och artikelstilar
- vara sparade med lämplig komprimering (kvalitet 6-8 för jpg-bilder i Photoshop)
- följa våra tillgänglighetsriktlinjer för bilder, med alt-text och synlig bildtext för alla informationsbärande bilder.
Läs mer om hur du hanterar bilder i webbpubliceringsverkyget.
Riktlinjer för språk
- Språket ska vara enkelt och lättbegripligt samt följa riktlinjerna för Klarspråk.
- Alla webbplatser ska ha en svensk version. De kan även ha en version på engelska med mer eller mindre utförligt innehåll än den svenska.
Webbplats för institutioner
- Webbplatsens huvudsakliga uppgift är att presentera den egna forskningen.
- Presumtiva studenter hittar sin utbildning via uu.se/utbildning, men det är naturligt att presentera utbildningsutbudet även på institutionswebbplatsen.
Webbplats för campusområden
Webbplatser för campusområden ska tillhandahålla information till två primära målgrupper: externa besökare och studenter. Information som vänder sig till anställda ska inte finnas på campuswebbar utan på lämplig sida / sidor i Medarbetarportalen.
Namnet på webbplatsen ska vara det namn som används för campusområdet, inte intendenturens namn.
Studentinformation på webbplatsen ska begränsas till sådant som är unikt eller specifikt för just det campusområdet. Sådant som är allmänt för hela universitetet (exempelvis Eduroam, campuskort, Eduprint, med mera) finns på studentingången uu.se/student och ska inte dubbleras på campuswebben.
Information såsom öppettider, kontaktpersoner, funktionsadresser och liknande läggs i så stor utsträckning som möjligt på intendenturens sida i katalogen. Därefter kan informationen lyftas in på webbplatsen vid behov, med hjälp av Infoglue-komponenterna Unit Key Staff Information och Unit Employee List.
Webbplats för forskningscentrum, forskningsprojekt, med flera
Forskningscentrum, forskningsprojekt och liknande satsningar ska i första hand presenteras på webbplatsen för den institution där de hör hemma organisatoriskt. Verksamhet som spänner över flera institutioner kan presenteras på webbplatsen för sitt vetenskapsområde. Egen subdomän eller presentation under uu.se ges mycket sparsamt i särskilda fall. Ett exempel är nationella kompetenscentrum som leds av UU som placeras under uu.se/forskning. (Läs mer om domännamn i Riktlinjer inom IT-området.)
Forskningscentrum och forskningsprojekt som leds av forskare vid Uppsala universitet och presenteras inom Uppsala universitets webb ska inte skapa och använda egna visuella identiteter (grafiska profiler), med eller utan egen logotyp. Uppsala universitets visuella identitet och dess riktlinjer ska användas.
Forskningscentrum och forskningsprojekt som huvudsakligen bedrivs utanför Uppsala universitets verksamhet eller där Uppsala universitet är en av flera likvärdiga parter kan ansöka om att få skapa och använda egen visuell identitet och en webbplats där designen kan anpassas, inklusive egen logotyp, mot en kostnad. Innan detta skapas och används ska chef eller kommunikationsstrateg på kommunikationsavdelningen ge sitt godkännande.
Webbplatser för centrum, projekt med flera ska följa samma struktur som andra webbplatser inom universitetet:
- Utbildning (i förekommande fall)
- Forskning
- Samverkan (i förekommande fall)
- Om centrumet/projektet
- Kontakt