HR-nytt nr 2 2023
Kontoregistrering till Danske Bank – information till medarbetare
Som det tidigare informerats om kommer universitetet i september att byta bank för löneutbetalningar – från Nordea till Danske Bank. Det innebär att alla medarbetare som får lön från universitetet, i god tid måste registrera till vilket konto lönen ska betalas ut, för att kunna få sin lön utan försening. Det har börjat komma in kontoanmälningar till Danske Bank och det är viktigt att nå ut med informationen till alla medarbetare att registrera sitt konto senast 1 september.
Det finns nya förenklade instruktioner på svenska och engelska på Medarbetarportalen, det är viktigt att både steg 1 och 2 görs för att det ska bli korrekt registrerat.
Instruktion för hur du registrerar ditt lönekonto hos Danske Bank (ändra språkinställningarna för svenska/engelska)
Informationssida om bankbytet på Medarbetarportalen
Här finns flygblad som ni kan använda för att nå ut med informationen till era medarbetare i era kanaler och lokaler:
Informationen ligger också som en nyhet på startsidan i Medarbetarportalen samt i Primula webb.
Vid frågor kontakta lon@uu.se
Ny delegationsordning
Rektor fattade 2022-11-22 beslut om en ny delegationsordning vid Uppsala universitet. Detta har bland annat medfört att alla ledigheter för annan anställning oavsett längd på ledighet nu kan hanteras genom beslut av prefekt. Beslut behöver inte längre fattas högre upp i linjeorganisationen.
Blanketten för ansökan om ledighet för annan anställning har med anledning av detta uppdaterats och ligger under HR-avdelningens blanketter och mallar (Ansökan om ledighet annan anställning 4.0.2)
Hanteringen av ledigheter för annan anställning kommer under hösten att övergå till ett digitalt flöde i Primula.
Läs mer om ledighet för annan anställning.på Medarbetarportalen
Vid frågor kontakta HR-specialister vid HR-avdelningen
Uppdaterad information och stödmaterial vid avslut av anställning
Det finns uppdaterad information på Medarbetarportalen kopplat till avslut av anställning.
Nuvarande mall för avslutssamtal har uppdaterats och en nytt stöddokument- checklista för avslut -har tagits fram. Genom att ha goda rutiner för att uppmuntra till och fånga medarbetares återkoppling kan vi få värdefull information för hur vi kan fortsätta utvecklas som en attraktiv arbetsplats/arbetsgivare.
Läs mer om avslutssamtal och checklista för avslut på Medarbetarportalen
Vid frågor kontakta HR-specialister vid HR-avdelningen
Utlysning av medel för jämställdhetsintegrering 2023
För särskilda satsningar inom jämställdhetsintegrering utlyses 300 000 kr. Anställda och studenter är välkomna att ansöka. Sista dag för att ansöka är den 31 augusti.
Mer information, anvisningar och ansökningsblankett finns på Medarbetarportalen.
Vid frågor kontakta likavillkorsspecialist Ann-Sofie Wigg Bodin
Avtalet gällande medarbetarundersökning löper ut den 14 november 2023
Avtalet med Quicksearch gällande medarbetarundersökning löper ut den 14 november i år. HR-avdelningen har fattat beslut om att inte göra någon ny upphandling. För de institutioner/motsvarande som önskar genomföra en undersökning kan avrop göras under den kvarvarande avtalsperioden.
För att undersöka och utveckla den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA), inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet, finns en internt framtagen arbetsmiljörond OSA. Stödmaterial i form av informationstexter, mallar och en webbaserad utbildning för planering, genomförande och efterarbete/uppföljning, finns på Medarbetarportalen. För närvarande pågår ett arbete med att utvärdera och utveckla arbetsmiljöronden. Vi hoppas vara klara med det till början av hösten.
Frågorna i medarbetarundersökningen och arbetsmiljöronden skiljer sig något åt. Arbetsmiljöronden har en tydligare koppling till föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4). Vi kommer att gå igenom frågorna i medarbetarundersökningen och se hur vi kan omhänderta de frågor/områden som inte finns med i arbetsmiljöronden.
Läs mer om medarbetarundersökning på Medarbetarportalen
Läs mer om arbetsmiljörond OSA på Medarbetarportalen
Vid frågor kontakta HR-specialister vid HR-avdelningen
Höstens stresskurser på Falck
Universitetet erbjuder genom företagshälsan Falck kurser i stresshantering för medarbetare och doktorander. Under hösten erbjuder vi kurser för medarbetare på svenska och engelska, och för doktorander på svenska och engelska. Här kan ni läsa mer information om höstens stresskurser.
Sprid informationen till aktuella medarbetare/doktorander inom din institution/motsvarande. Tack!
Vid frågor kontakta HR-strateg Karin Karlström
Översyn av behörigheter i HR-system inför sommaren
Det är viktigt att det finns personer på plats som kan hantera och attestera ärenden i HR-systemen. Det är även viktigt att meddela om borttag av behörigheter för personer som inte längre har behov av dem/har slutat. Vi vill därför påminna om att se över behörigheter och skicka in eventuella behörighetsändringar så snart som möjligt för att vi ska kunna säkerställa att vi kan administrera dessa inför semesterperioden.
Mer information om behörigheter och behörighetsanmälningar i våra olika HR-system finns att läsa nedan:
Primula
Ta ut rapporten ”UU – Behörighet samtliga roller” i Primula webb. Ändringar, borttag och nya behörigheter anmäls genom att fylla i blanketten som ni hittar på Medarbetarportalen.
Varbi
Ta ut en rapport över användarbehörigheter, läs mer om behörigheter på Medarbetarportalen. Meddela behörighetsändringar gällande upplägg och borttag för VHR till varbi@uu.se.
Adato
Ändringar, borttag och nya behörigheter anmäls genom att fylla i blanketten som ni hittar på Medarbetarportalen.
Falck (företagshälsovård)
Ändringar ang. fakturaspecifikationsmottagare mailas till hr-ufv@uu.se. Läs mer om fakturaspecifikationsmottagare på Medarbetarportalen.
Vid frågor kontakta respektive funktionsadress:
Primula: lon@uu.se
Varbi: varbi@uu.se
IA: iasystemet@uu.se
Adato: adato@uu.se
Falck: hr-ufv@uu.se
Förhandling-och annonseringsuppehåll sommaren 2023
HR-avdelningen vill påminna om förhandling-och annonseringsuppehållet som sker varje sommar.
Förhandlingsuppehåll sommaren 2023
Sista förhandlingsdag är den 29:e juni 2023 och förhandlingarna återupptas igen den 10:e augusti 2023. I normalfall skickas kallelse till förhandling en vecka innan tänkt förhandlingstillfälle. Kallelse till förhandling den 10:e augusti bör således skickas senast den 2:a augusti 2023.
Annonseringsuppehåll sommaren 2023
Sista dag att registrera ärenden i samt begära publicering i Varbi är den 26:e juni 2023. Annonser kan dock publiceras under annonseringsuppehållet, med hjälp av tidsinställd publicering. Publiceringshandläggningen återupptas från och med den 10:e augusti 2023.
Mer information om ändrade tider och uppehåll för förhandlingar på torsdagar finns på Medarbetarportalen.
Uppehåll ansökan om arbetstillstånd sommaren 2023
Sista dagen att skicka in underlag för ansökan om arbetstillstånd till International Faculty and Staff Services är 22 juni. Handläggningen återupptas sedan igen den 8 augusti.
Vid frågor kontakta: International Faculty and Staff Services ifss@uu.se
Välkomna nya kollegor!
Den 17 oktober äger höstens välkomstmottagningar rum (den svenska och den internationella).
Den 6 oktober anordnas ett introduktionsseminarium för nya internationella medarbetare.
Sprid gärna informationen till era nya kollegor. Observera att välkomstmottagningen och introduktionsseminariet är komplement till den arbetsplatsförlagda introduktionen och till det digitala introduktionsmaterialet.
Kontakt
Välkomstmottagning på svenska: Elinh Andersson, HR-avdelningen
Välkomstmottagning på engelska för internationella medarbetare samt introduktionsseminarium: International Faculty and Staff Services
Bemanning vid HR-avdelningen sommaren 2023
På Medarbetarportalen hittar du HR-avdelningens bemanning under sommarveckorna 26 till 32.