Ledighet för annan anställning
Här kan du läsa om vad som gäller vid ledighet för annan anställning
Det är viktigt att skilja på ledigheter som måste beviljas och som kan beviljas.
Obs! Ledighet för doktorandstudier ska sökas som studieledighet via Primula webb.
Ledighet som måste beviljas (13 kap 2 § Villkorsavtal/ Villkorsavtal-T)
En anställd har rätt till ledighet för annan anställning – om han eller hon är tillsvidareanställd och får en annan tidsbegränsad statlig anställning. Då har den anställde rätt till längst två års ledighet. Den anställde ska ha varit tillsvidareanställd i mer än 12 månader innan ledigheten påbörjas. Till kvalifikationstiden inräknas även tid i provanställning enligt LAS 6§. För att få rätt till ny ledighet ska den anställde återgå i arbete hos arbetsgivaren i minst 12 månader. Förlängs den tidsbegränsade anställningen hos samma arbetsgivare gäller inte detta.
Tidsbegränsningen till två års ledighet gäller inte vid ledighet för en annan statlig anställning som enligt högskoleförordningen får tidsbegränsas för längre tid än två år. Då har den anställde rätt till längre ledighet.
Ledigheter som kan beviljas (13 kap 3 § Villkorsavtal/ Villkorsavtal-T)
Arbetsgivaren kan bevilja längre ledigheter även i andra fall. I normalfallet högst sex månader - längre tid om arbetsgivaren anser att det finns särskilda skäl. Det gäller till exempel vid annan kommunal-, landstings- eller privat anställning (tidsbegränsad eller tillsvidare).
Universitetet har reglerat vad som ska gälla enligt 13 kap. 3§ Villkorsavtal/ Villkorsavtal-T i lokalt kollektivavtal, nämligen:
Arbetsgivaren (prefekt/motsvarande) kan utöver vad som regleras i 13 kap. 3§ Villkorsavtal/ Villkorsavtal-T bevilja ledighet i högst sex månader, om det i det enskilda fallet kan ske utan att det är till nackdel för verksamheten.
Ledighet kan också beviljas för längre tid än sex månader när det är till fördel för verksamheten.
Tjänstledighetsförordningen(1984:111) §5
Tjänstledighetsförordningen reglerar dessutom vissa möjligheter till ledighet för utlandstjänstgöring i vissa särskilt angivna fall.
Anställning med eller utan pensionsrätt?
Statens pensionsverk (SPV) har från och med 2007 begärt tydligare uppgifter från de statliga myndigheterna när det gäller pensionsrätt för anställda som är tjänstlediga för annan anställning.
Myndigheten måste ange om vederbörande är ledig för annan anställning med eller utan tjänstepensionsrätt.
Arbetstagaren måste själv ange på ledighetsansökan om den nya anställningen ger tjänstepensionsrätt eller inte. Information om detta kan den anställde få genom sin nya arbetsgivare. Blanketten Ansökan om ledighet annan anställning (4.0.2) ska användas.
Så här går det till
- Begärd ledighet beslutas av prefekt/motsvarande med eventuell tillstyrkan från avdelningsföreståndare/motsvarande.
- Institutionen/motsvarande meddelar beslutet till arbetstagaren.
- Ärendet sänds till Löneenheten som registrerar ledigheten i Primula.
Ansökan om ledighet annan anställning (4.0.2) ska användas.
(Hanteringen för ledigheter för annan anställning är under utveckling och kommer senare att gå över till ett digitalt flöde i Primula.)
Viktigt att tänka på vid behandling av ledighetsansökningar under lång tid
Vid behandlingen av ledighetsansökningar är det viktigt att prefekt/motsvarande gör bedömningen ur ett långsiktigt verksamhetsperspektiv.
Det kan finnas situationer där det bedöms till fördel för verksamheten att bevilja en anställd ledighet för annan anställning under lång tid. Det kan till exempel vara värdefullt att personen i utövningen av den andra anställningen representerar universitetet eller att universitetet får tillbaka värdefull erfarenhet från en annan verksamhet när den anställde kommer tillbaka.
Långa ledigheter för annan anställning ska i varje enskilt fall vägas mot de olägenheter som kan uppstå för verksamheten. Klart är att det i de flesta fall finns skäl att inta en restriktiv hållning till ansökningar om längre ledigheter för annan anställning. Det finns också kollektivavtalsstöd för en sådan hållning.
Till exempel:
- Det är inte säkert att det blir problemfritt för verksamheten när den anställde kommer tillbaka efter lång ledighet.
- Ledigheten (utan lön) för ändå med sig kostnader eftersom universitetet betalar vissa pensionsavgifter för värdesäkringen av den anställdes ålderspension – i vissa fall så mycket som runt 30 000 kr/år.
- Nackdelen att bara kunna vikariatsanställa under långt tid. Sådana anställningsvillkor kan göra det svårt att behålla personal under lång tid.
- Universitetet riskerar att få två anställda eftersom vikarien,efter två års vikariat blir tillsvidareanställd med automatik, enligt 5 § LAS.
- Om vikariatet dessutom gäller en läraranställning och pågår så länge att LAS-regeln blir tillämplig och vikariatet övergår i en tillsvidareanställning så bryter man mot högskoleförordningen, universitetets anställningsordning och riktlinjer för anställning av lärare, eftersom de föreskriver ledigkungörelse och tillsättning med sakkunnigförfarande.
(se även AD 2004:58, Sveriges universitetslärarförbund / Lunds universitet)
Kontakt