HR-nytt nr 1 2023
Uppdatering av stödmall för medarbetarsamtal
Som ett led i Uppsala universitets arbete att uppmärksamma och stötta medarbetare som upplever utsatthet, hemma eller på arbetsplatsen, finns nu ett antal frågor som rör detta område inlagt i stödmallen för medarbetarsamtal. Genom att systematiskt undersöka frågor kring utsatthet hos alla våra medarbetare kan vi sänka tröskeln för att be om hjälp.
På nedanstående länk kan du som chef få information om våld i nära relationer och vägledning kring hur du kan ta upp frågor om utsatthet:
Länk till Medarbetarportalen: Medarbetarsamtal
Vid frågor kontakta: Frida Hedlund
Länk till Medarbetarportalen: Våld i nära relationer-för dig som chef
Vid frågor kontakta: Karin Karlström
Systemstöd för rapportering, utredning och uppföljning av arbetsskador och tillbud
Den 9 januari lanserades IA-systemet (Informationssystem om arbetsmiljö) som är ett webbaserat system för rapportering, utredning och uppföljning av arbetsmiljörelaterade incidenter såsom arbetsskador och tillbud. HR-avdelningen vill påminna om att anmäla behörigheter till systemet. Prefekt/motsvarande har automatiskt tilldelats behörighet för sin organisatoriska enhet inför lanseringen. För de som tillträder/anställs efter 9 januari samt för övriga behörigheter som verksamhetsnära HR, händelseansvarig (chef under prefekt/motsvarande med tilldelat ansvar för arbetsmiljöuppgifter) och skyddsombud, behöver en behörighetsanmälan skickas in.
Vi erbjuder ett par tillfällen för zoom-café under våren, där vi går igenom hur ett ärende hanteras i IA-systemet. Det kommer även finnas möjlighet att utbyta erfarenheter och ställa frågor. Tillfällena riktar sig till de som har behörigheter i systemet och ingen föranmälan krävs. Sprid gärna informationen till prefekt/motsvarande.
Läs mer om behörigheter och behörighetsanmälan till IA-systemet
Här finns information om IA-systemet och datum för zoom-café
Vid frågor kontakta: iasystemet@uu.se
Information om systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete på engelska
Nu finns de flesta av sidorna om systematiskt arbetsmiljöarbete, systematiskt likavillkorsarbete och integrerat systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete på Medarbetarportalen översatta till engelska. Även den webbaserade utbildningen om systematiskt arbetsmiljöarbete finns översatt till engelska.
Här finns information om systematiskt arbetsmiljöarbete på engelska
Här finns information om systematiskt likavillkorsarbete på engelska (inom arbetslivet/för arbetsgivare)
Här finns information om systematiskt arbetsmiljö- och likavillkorsarbete på engelska
Vid frågor kontakta:
Lina Julin, HR-specialist hälsosamt arbetsliv
Hooshang Bazrafshan, HR-specialist lika villkor
Plan för jämställdhetsintegrering 2023-2025 fastställdes av rektor 2022-12-20, UFV 2022/355
I planen anges processmål och konkreta åtgärder för att uppnå målen. Planen är utformad för att möta kraven på jämställdhetsintegrering i regleringsbrev 2022 för universitet och högskolor som innebär att lärosätena ska identifiera jämställdhetsproblem i kärnverksamheten som de kan bidra till att lösa.
Planen uppfyller även, tillsammans med bilagan ”Horisont Europa”, de krav på jämställdhetsplan som ställs från Europeiska kommissionen för att universitetet ska kunna söka och erhålla anslag från EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa.
Länk till Plan för jämställdhetsintegrering i Mål och regler
Länk till mer information om jämställdhetsintegrering på Medarbetarportalen
Halvdag för anställda och studenter om jämställdhetsintegrering 18 april, kl.13.15-16.30 via Zoom
Välkommen till en halvdag med presentationer av projekt finansierade med rektors särskilda medel för jämställdhetsintegrering.
Nu har ni chansen att inspireras till att söka medel i kommande utlysningar 2023 och 2024 och ställa frågor och diskutera.
Projekten som presenteras ger ett brett spektrum av exempel på vad som kan genomföras inom ramen för jämställdhetsintegreringsarbetet. Det kan vara allt från att skapa en inkluderande arbetsmiljö, till att främja jämställda möjligheter inom utbildningen och forskningen.
Länk till mer information på Medarbetarportalen
Halvdag för anställda och studenter på engelska om lika villkor 15 maj, kl.13.15-16.30 via Zoom
Seminariet fokuserar på hur Uppsala universitet förebygger trakasserier, sexuella trakasserier och kränkande särbehandling och om det stöd som finns när vi som arbetar och studerar på Uppsala universitet upplever oss utsatta för trakasserier, sexuella trakasserier och/eller kränkande särbehandling.
Länk till mer information på Medarbetarportalen
Ny bank för löneutbetalningar
Riksgälden har upphandlat ett nytt ramavtal för banktjänster. För svenska betalningar (inklusive alla löner) har därför Uppsala universitet genomfört en förnyad konkurrensutsättning och vi har ett tilldelningsbeslut för Swedbank. Det innebär att vi senast den 30 april 2023 måste ha flyttat över våra svenska in- och utbetalningar samt löneutbetalningar från Nordea till Swedbank. Så snart vi tillsammans med Swedbank satt upp en tidplan kommer vi med mer information.
Vid frågor kontakta lon@uu.se
Välkomna nya kollegor!
Den 16 mars äger vårens välkomstmottagningar rum (den svenska och den internationella). Sprid gärna informationen till era nya kollegor. Observera att välkomstmottagningen är ett komplement till den arbetsplatsförlagda introduktionen och till det digitala introduktionsmaterialet.
Mer information och länk till anmälan finns på Medarbetarportalen.
Vid frågor kontakta:
Välkomstmottagning på svenska: Elinh Andersson
Välkomstmottagning på engelska för internationella medarbetare: International Faculty and Staff Services