Referenstagning
Referenstagningen är ett sätt att skaffa sig kompletterande information om en person samt att jämföra tidigare intryck från anställningsprocessen och att räta ut frågetecken. Ha för vana att alltid ta referenser för såväl externa som interna kandidater för att undvika felrekryteringar.
Fokus vid referenstagningen bör vara att utvärdera de krav och kompetenser som är uppställda i kravprofilen. Referenser kontaktas först i slutskedet av rekryteringsprocessen.
Be i första hand om referenser som haft en arbetsledande ställning (men även kolleger och andra kan vara av värde) till kandidaten och som inte ligger alltför många år tillbaka i tiden. Det är viktigt eftersom vi bland annat vill ställa frågor kring prestation och måluppfyllelse.
En optimal referenstagning liknar intervjusituationen, det vill säga att det finns en förutbestämd struktur och frågeteknik. Använd gärna strukturerade frågor utifrån kravprofilen, intervjun och frågor som uppkommit under intervjun som du vill ha svar på. Sträva efter ett öppet samtal där det ges möjlighet att se till att vi uppfattat personen rätt men också till att söka ny information för att komplettera vår bild.
Det är viktigt att tala med flera referenspersoner eftersom det minskar risken för missvisande information. Två till tre personer brukar vara ett hanterbart antal, men ibland kan det behövas fler. Boka gärna telefontid med referenspersonen så att personen har möjlighet att vara förberedd.
Vid en inofficiell referenstagning (referens som inte är angiven av den sökande) eller om en referensperson hänvisar till en ytterligare person ska den presumtiva arbetstagaren först tillfrågas om samtycke innan en kontakt tas.
OBS! Glöm ej att referenstagning ska ske såväl för externa som interna kandidater.
Använd gärna mall för referenstagning (Se 1.2 Rekrytering).
Kontakt
HR-specialister vid HR-avdelningen