VIFYHT24
TIDSPLAN
15 februari Anmälan öppnar på antagning.se
15 mars Sista dag för anmälan
18 mars Anmälningsstatistik
3 april Sista betal/styrkandedag (anm.avgift)
3 april Sista kompletteringsdag
8 april Uppgift om antagningstal från institutioner, via fakultet
18 april Urval
19 april Antagningsbesked publiceras på antagning.se
19 april Antagna studenter förs över till Ladok
25 april Rekommenderad sista dag att lägga in efterantagningstal i NyA
1 Anmälan
Sista anmälningsdag är den 15 mars. Observera att alla utbildningstillfällen därefter har öppet för sen anmälan tills ni själva på institutionen stänger dem via NyA-webben.
Antalet alternativ som sökande kan söka i denna antagningsomgång är sex stycken. Sökande kan sen antas till max 30 hp, enligt den i anmälan gjorda prioriteringen.
2 Anmälningsstatistik och antagningstal
Anmälningsstatistik skickas ut runt 18 mars. Institutionerna ska lämna uppgifter om antagningstal till fakulteterna som sammanställer dessa och skickar till antagningen senast 8 april.
Observera att det är möjligt (för de utbildningstillfällen som är öppna för sen anmälan) att anmäla sig även efter 15 mars via antagning.se, det kan alltså tillkomma sena sökande utöver dem som finns i anmälningsstatistiken. Antagningstal bör alltså sättas utifrån hur många man maximalt kan anta.
3 Behörighetsbedömning m m
Efter att anmälan och meriter är registrerade vidtar antagningens genomgång av anmälningarna. Denna genomgång omfattar bl a behörighetsbedömning. Antagningens personal söker vid behov samråd med sakkunnig personal på institutioner och områdeskanslier.
4 Urval
Urvalet sker den 18 april och antagningsbesked publiceras till de sökande någon gång under dagen den 19 april. Då antagningen till vidareutbildningar för yrkesverksamma endast har ett ordinarie urval finns inget svarskrav via antagning.se.
De som vill göra utskick till antagna kan ta ut listor via NyA-webben, instruktioner finns på medarbetarportalen.
5 Antagning med villkor
Vissa av de sökande är antagna med villkor (anmärkning VI och/eller AV). Det kan bero på att den sökande inte är helt klar med behörighetsgivande kurser, men kan antas bli det innan utbildningsstart, eller att antagningen bedömt att den sökande troligtvis är behörig men har inte helt kunnat verifiera detta i samband med anmälan.
Institutionen ska kontrollera den sökandes behörighet innan registrering får ske. Det innebär också att institutionen har full rätt att säga nej till den sökande, om behörigheten inte uppnåtts.
Om sökande som antagits med villkor stryks som en del av reservantagningsprocessen i NyA-webben så bör institutionen skriva en tjänsteanteckning som förtydligar varför den sökande ej anses uppfylla villkoren för antagning. De som vill göra utskick till antagna kan ta ut listor via NyA-webben, instruktioner finns på medarbetarportalen.
6 Inläggning av efterantagningstal
Institutionerna ska själva lägga in antagningstal i NyA för efterantagningen, dvs. för ev. antagning av de sena sökande som handläggs efter det ordinarie urvalet. Detta bör vara gjort senast 25 april, därefter påbörjas efterantagningen. Efterantagningstalet motsvarar normalt det totala antalet studenter man vill ha vid utbildningsstart.
Om ni väljer att inte lägga in efterantagningstal så ligger talet 0 förvalt, vilket innebär att alla sena sökande som handläggs efter urval blir reservplacerade.
Observera att så länge det finns reserver till utbildningen så har efterantagningstalet ingen effekt eftersom nytillkomna sena sökande reservplaceras efter befintliga reserver. Det är först när det inte finns några reserver, och antalet antagna är färre än efterantagningstalet, som sena automatiskt blir antagna.
Det går även att ändra ett efterantagningstal senare om man så önskar, vilket innebär att alla sena som handläggs efter ändringen kommer att hanteras enligt det nya efterantagningstalet.
7 Reservantagning och efterantagning
Efter urvalet överlämnas åt institutionerna att anta reserver enligt den då gällande reservlistan. All reservantagning sker på NyA-webben.
Sen anmälan sker via antagning.se och hanteras löpande av antagningen. Som tidigare nämnts så är det respektive institution som stänger sina utbildningstillfällen för sen anmälan.
8 Information till antagna och reserver
Institutionerna ansvarar för att de som antagits till en utbildning får information om vad som gäller för utbildningen ifråga (t ex när den startar och i vilken lokal).
Information om registrering och utbildningsstart ska läggas upp på institutionssidan i studentingången så den är tillgänglig för sökande via www.uu.se/student. Tänk på att det även måste finnas information om hur kallandet av reserver går till. Se anvisningar för registreringsinformation i medarbetarportalen.
9 Kontakt
Den som vill kontakta antagningen per telefon kan använda gruppnumret 471 47 30 (telefontid 10.00–11.30 måndag-fredag). Det går också bra att ringa någon av handläggarna direkt, även utanför telefontiden.