Kravprofil
Vad ska ingå i kravprofilen?
I kravprofilen ska krav som är nödvändiga för att utföra arbetsuppgifterna definieras utifrån nedan kategorier.
- utbildning
- erfarenhet
- kunskaper och kompetens
Kunskap kan definieras som inlärda teoretiska förmågor eller fakta inom ett ämnesområde, t ex språkkunskaper, datakunskaper eller fackkunskaper. Kunskaper är utvecklingsbara.
Kompetens kan definieras som förmågor att utföra en uppgift genom att tillämpa kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Kompetenser är relativt beständiga över tid eftersom de är svårare att förändra/utveckla och spelar därför en avgörande roll. Kompetenser har därmed ett högt prognosvärde, dvs förmåga att förutsäga framtida prestationer.
Kravprofilen bör även utformas med framtiden i åtanke. Vilka utmaningar och förändringar står verksamheten inför?
Ställ sakliga krav
Det är viktigt att de krav som ställs är sakliga och relevanta för arbetsuppgifterna, samt på en rimlig nivå. För högt uppställda krav kan resultera i att sökanden som skulle kunna vara lämpliga för anställningen exkluderas. Fundera noggrant över vad som egentligen behövs för att utföra de arbetsuppgifter som krävs för anställningen och om det finns onödiga krav för anställningen som riskerar att sortera bort vissa grupper.
Forskning visar att kvinnor i allmänhet granskar lediga anställningar mer noggrant eller medvetet än vad män gör, särskilt när dessa är relaterade till mansdominerade miljöer. Män har generellt en lägre tröskel för att söka lediga jobb. I detta avseende blir det viktigt att tänka på att endast lista de kvalifikationer som är absolut nödvändiga för rollen.
Gemensamma definitioner
Skapa gärna gemensamma definitioner av de olika kompetenserna, som syftar till att ge rekryteringsgruppen en samsyn över vad de olika kompetenserna innebär och underlättar kommunikationen. Vad betyder t ex ledarskapsförmåga? Om vi har olika idéer om vad dessa begrepp betyder är risken stor att bedömningar sker på olika kriterier och att sökanden därmed behandlas osakligt. Som ett stöd i detta arbete kan ni använda er av kompetensbiblioteket, se 1.2 Rekrytering, som ger exempel på definitioner av kompetenser/förmågor. I Varbi har ni möjlighet att markera de kompetenser som ni angivit i kravprofilen i ett enskilt ärende och frågor kopplade till dessa kompetenser kan sedan skrivas ut inför intervjuer med kandidaterna.
Var medveten om att det finns normer kring olika kompetenser och förmågor kopplat till diskrimineringsgrunderna vilket kan resultera i att vissa personer riskerar att sorteras bort i rekryteringsprocessen. Ledarskap är exempelvis ett begrepp som är starkt associerat med maskulinitet.
Arbetsgruppen som arbetar med att ta fram kravprofilen bör om möjligt präglas av mångfald med t ex olika kön, åldrar och etnicitet.
Som stöd för arbetet med behovsanalys och kravprofil finns en guide för kravprofil, se 1.2 Rekrytering.