UKÄ har kommit med en ny version av vägledningen Rättssäker examination, som gör att vi måste göra en del förändringar i kursplanerna.
I vägledningen framgår att:

"JK i ett beslut konstaterat att det fanns grund för skadestånd när ett universitet använt en examinationsform som saknade stöd i kursplanen. Om ett lärosäte använder sig av en examinationsform som inte överensstämmer med kursplanens regler kan det alltså leda till att lärosätet tvingas betala skadestånd till studenterna." (sid. 22)

Och:

"En examinator bör ha möjlighet att besluta om anpassad eller alternativ examination för studenter med funktionsnedsättning. Det bör framgå av kursplanen." (sid 50)

I många av våra kursplaner har vi ingenting skrivet om hur examinationen kan anpassas när en student har en funktionsnedsättning eller när en student missat ett obligatoriskt moment och får göra en ersättningsuppgift. För att examinator ska få  besluta om ändrad examinationsform måste det alltid framgå av kursplanen.

Förslag till formulering

För er som eventuellt vill ha hjälp med formuleringen kommer här ett förslag på hur man kan formulera detta.  Ordet ”t ex” är viktigt här, eftersom det kan finnas andra skäl för examinator att ändra examinationsform i enstaka fall. Formuleringen ”besked om särskilt pedagogiskt stöd” syftar på det intyg som studenter med funktionsnedsättning får från de centrala samordnarna med rekommendationer kring anpassning. Ordet ”får” är också viktigt, det är inget tvång för examinator att ändra examinationsform, utan det bör ske bara om ”särskilda skäl finns”.

”Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.”

“If there are special reasons for doing so, an examiner may make an exception from the method of assessment indicated and allow a student to be assessed by another method. An example of special reasons might be a certificate regarding special pedagogical support from the University´s disability coordinator.”

Jag har full förståelse för att kursplaneändringar tar tid (oklart om UKÄ har det), men det är viktigt att vi får in detta i de kursplaner där det behövs.

Hela vägledningen Rättssäker examination finns här.

och en engelsk sammanfattning finns här

Hör av er om det uppstår frågor!

Vänliga hälsningar,
Cilla Häggkvist