År 2015 uppmärksammade teknisk-naturvetenskapliga fakulteten att teknik och ingenjörsvetenskap vid Uppsala universitet hade låg synlighet. Få var medvetna om universitetets ingenjörsutbildningar och den tekniska forskningen uppfattades som relativt okänd. Fakultetsnämnden beslutade 2016 att skapa Upptech, en satsning för att synliggöra och profilera universitetets forskning och utbildning inom teknik.

Förra året konstaterade fakulteten att synligheten av teknik vid Uppsala universitet numera ligger på en helt annan nivå än 2015. Det strategiska arbetet med att framhäva fakultetens utbildning och forskning har framgångsrikt placerat Uppsala universitet på kartan inom nya sammanhang. Med anledning av detta beslutade fakulteten att avsluta Upptech som en separat satsning. Istället kommer arbetet med att synliggöra teknik och ingenjörsvetenskap att integreras i den ordinarie verksamheten.

Ett exempel är den populärvetenskapliga seminarieserien UppTalk Weekly, som kommer fortsätta att sändas under namnet UppTalk.

Exempel på synlighet och framgångar inom fakulteten under satsningen Upptech:

• 2022 hade Uppsala universitet 8 bidrag på IVA:s 100-lista.
  • Uppsala universitets civilingenjörsprogram har ökat sina marknadsandelar av förstahandssökande från 5,5 procent 2016 till 9,5 procent 2022.
  • I en attitydundersökning genomförd av Ungdomsbarometern 2021 bland unga mellan 15 och 25 år (inom gruppen som kan tänka sig läsa ingenjörsvetenskap teknik och data), vill 6 procent helst läsa på Uppsala universitet, vilket motsvarar en delad tredjeplats med Lunds tekniska högskola. 2015/2016 låg Uppsala universitet på en femte plats.
  • Omfattningen av den tekniska utbildningen vid fakulteten har ökat. Omsättningen av utbildningen på grund och avancerad nivå inom den tekniska sektionen har ökat med 79 procent från 2015 till 2021.
  • Fakulteten har samarbetat med Sveriges ingenjörer, Volvo Cars, Northvolt, regioner, kommuner, andra lärosäten och myndigheter i Almedalen. Strategiskt viktiga personer har bjudits in till fakultetens Almedalslunch och ökat kännedomen om fakulteten som potentiell samverkanspartner och viktig spelare på forsknings- och utbildningsarenan.
  • Uppsala universitet koordinerar idag ett antal teknikintensiva kompetenscentrum:
    • ANItTA (kärnkraft - Energimyndigheten)
    • SOLVE (solceller -Energimyndigheten)
    • AM4Life (additiv manufacturing - VINNOVA)
    • BASE (batterier - VINNOVA)
    • SweDeliver (strategier för läkemedelstillförsel - VINNOVA)

Johanna Lundmark