- Mycket spännande, vi ser mycket fram emot engagemang med vår svenska motpart för att främja förhållandet mellan Sydafrika och Sverige både akademiskt, professionellt och kulturellt, säger Irshaad Wadvalla.

År 2007 kom Irshaad Wadvalla till Uppsala som utbytesstudent och återvände senare som masterstudent i programmet för hållbar utveckling och har alltsedan dess haft kontakt med Uppsala, inte minst i alumnsammanhang.

- Jag känner mig väldigt hemma i Uppsala. Denna stad har spelat en stor roll i mitt liv på olika sätt och jag har blivit inspirerad av vad jag har sett i Uppsala – här slutade jag röka bland annat – och jag har många goda minnen från Sverige.

Som ordförande i det nystartade alumnnätverket mellan Sydafrika och Sverige är första steget att bygga upp en medlemsdatabas. Antalet medlemmar är för närvarande 45 – men det kommer att öka i antal, så snart nätverket blivit känt bland alumner, menar Irshaad Wadvalla.

Idag arbetar han som rådgivare inom hållbar utveckling och strategi i Sydafrika men han har också Sverige som arbetsfält och är övertygad om möjligheten att skapa en hel del samarbeten mellan de båda länderna framöver.

Lyssna till hans tankar om Uppsala, Sverige och och alumnnätverket i denna video