När Ångström hus 10 stod klart sa Uppsala universitet upp sina lokaler på ITC-området vid Polacksbacken. I januari 2023 meddelade fastighetsägaren Hemsö att de inte avser att förlänga avtalet gällande kårhuset efter avtalstidens slut den 30 november 2025.

Uthgård används i dag av UTN som centrum för kårens verksamhet. Det finns kontor för elva heltidsarvoderade studenter och studieplatser för cirka 120 studenter. Kåren har utöver detta närmare 300 engagerade studenter varje år som arrangerar olika evenemang, såsom Forsränningen och karriärmässan Utnarm, och som använder Uthgård som utgångspunkt för arbetet.

– Vi har nu fått besked att vi har blivit uppsagda från Uthgård. Självklart är det tråkigt då kårhuset är hjärtat i kårens verksamhet och en samlingsplats för studenterna att knyta kontakter mellan programmen vid Teknat. UTN har länge varit i behov av större lokaler där vår verksamhet kan växa och kärnverksamheterna studentinflytande, arbetslivsanknytning och social verksamhet kan samverka och stärka varandra. Trots den ovisshet som framtiden medför kan vi förhoppningsvis tillsammans med fakulteten och byggnadsavdelningen hitta en lösning för nya kårlokaler, säger UTN:s ordförande Emmy Sköld.

UTN samarbetar med universitetet och Akademiska hus, som är universitets fastighetsägare, för att hitta nya lokaler.

– Universitetet stöttar naturligtvis UTN i att hitta ett nytt kårhus. Det finns redan ett par förslag vi diskuterar. Kårarbetet är otroligt viktigt för universitetets verksamhet, så vi är väldigt måna om att hitta en bra lösning, säger vicerektor Johan Tysk.

Johanna Lundmark