Under 2020-21 genomför UKÄ så kallad lärosätesgranskning vid Uppsala universitet. Granskningen fokuserar på hur väl universitetets kvalitetssäkringsarbete bidrar till att säkra och utveckla utbildningar på samtliga nivåer på ett systematiskt sätt. En oberoende bedömargrupp genomför granskningen med lärosätets självvärdering som ett viktigt underlag.

Arbetet med Uppsala universitets självvärdering pågår för fullt. Arbetet sker i projektform, med rektor som projektägare och rektors ledningsråd som styrgrupp. Prorektor är projektledare och projektgruppen består av prodekaner, utbildningsledare, studentrepresentanter och sakkunniga. Prorektor Anders Malmberg:

– Just nu arbetar vi med att få innehållet i självvärderingen på plats. Vår uppgift är att beskriva vårt kvalitetssystem på ett sätt som är begripligt för utomstående och ger belägg för att det fungerar.

Enligt Uppsala universitets arbetsordning är det fakultetsnämnderna som ansvarar för kvaliteten i forskning och utbildning. Det betyder att de, inom givna universitetsgemensamma ramar, har stor frihet att anpassa kvalitetsarbetet efter de egna utbildningarnas förutsättningar och behov. Universitetets egna utbildningsutvärderingar är ett exempel på just detta. All utbildning vid Uppsala universitet ska utvärderas minst en gång vart sjätte år utifrån ett antal kriterier och med stöd av externa granskare, men den exakta utformningen beslutar varje fakultetsnämnd om.

– Av det skälet är det särskilt viktigt att fånga upp och exemplifiera hur kvalitetsarbetet fungerar inom olika områden och fakulteter. Vi är fast övertygade om att ett starkt lokalt ägarskap är kvalitetsfrämjande och vi ska visa hur det går till i praktiken.

Utöver projektgruppen finns en särskilt tillsatt referensgrupp för att involvera de fakulteter och studentkårer som inte har egna representanter i projektgruppen. Ännu en referensgrupp utgörs av kvalitetsrådet. Konsistoriet kommer att engageras i arbetet, och områdes- och fakultetsnämnder m.fl. bidrar med synpunkter via remissförfarande i höst.

Självvärderingsarbetet förväntas bidra till ökad intern kunskap om universitetets kvalitetssystem ur ett helhetsperspektiv. Det blir även ett tillfälle till fördjupad reflektion kring kvalitetssystemet och dess fortsatta utveckling.

– Uppsala universitets kvalitetssystem har vuxit fram under lång tid och har nyligen förstärkts med egeninitierade utbildningsutvärderingar. Vi har en god kvalitetskultur och kompetenta och engagerade lärare och studenter. Men vi ska inte bara slå oss för bröstet. En självvärdering ska också visa på förmåga till självreflektion. Alla lärosäten har brister. Det viktiga att vi är medvetna om dem och har vilja och beredskap att åtgärda dem.

I höst skickas självvärderingen ut på bred remiss inom universitetet och den ska skickas in till UKÄ i slutet av året. Det följs av bedömargruppens platsbesök i februari 2021.