Det finns ett stort behov av ingenjörer och utbildade inom kraftnätet, och med ett nytt säkerhetsläge globalt behöver institutionen prioritera forskning och utbildning inom elkraftområdet. Som nya professorer kommer Göran Ericson och Robert Eriksson att stärka nuvarande forskning och kursutbud.

– Vi vill stärka och säkra vår kompetens inom kraftnätet och därför är det extra välkommet med två professorer från just Svk där mycket av forskningen på elnätet bedrivs i Sverige, säger Cecilia Boström, prefekt vid institutionen för elektroteknik.

Den närmsta framtiden kommer Göran Ericson att arbeta med att utveckla kurser som fokuserar på säkerhetsaspekterna i gränslandet mellan kraftsystem och cybersäkerhet. Han hoppas också på att dela med sig av sina erfarenheter som forskningschef på Svk till studenter, kollegor och blivande studenter.

Robert Eriksson kommer att fokusera på att utveckla systemtjänster för det framtida elsystemet, arbeta med att analysera och utveckla nya metoder för att hantera störningar och förebygga avbrott i elnätet. Han kommer också att fokusera på att utveckla och förbättra verktyg för övervakning och styrning av elsystemet.