Vid vårterminens start hade alla lärosäten i Sverige över dubbla antalet samtidiga användare i Zoom, långt över vad tjänsten är dimensionerad att klara av. Som många kanske minns innebar detta stora kapacitetsproblem för Zoom och tjänsten var instabil och opålitlig i ett antal dagar. När användningen sedan återgick till normal nivå fungerade tjänsten som den skulle.

För att förhindra liknande problem inför starten av höstterminen så ökar leverantören Nordunet tillfälligt kapaciteten i Zoom.
Samtidigt innebär höstterminen fler nya studenter och det är svårt att beräkna antalet samtidiga Zoom-användare som ansluter under terminens första dagar.

Även en tillfällig kapacitetsökning innebär givetvis en stor kostnad, varför Nordunet försöker balansera åtgärderna.

För att undvika överbelastning under terminsstart rekommenderas följande:

• Planera om möjligt digitala aktiviteter på annan starttid än 9 .00 och 13.00, då det är många lärosäten som använder just dessa tider.
  • Stora möten och seminarier som inte är relaterade till terminsstarten bör planeras till andra dagar än just terminens första dagar.
  • Nyanställda och nya studenter bör registrera och testa sitt Zoomkonto i god tid innan terminsstart så att de hinner prova och bekanta dig med verktyget.

Har du frågor om Zoom?
Alla anställda och studenter är välkomna på Zoom Café@UU på tisdagar 11.30-12.00.
Mer information och hur du ansluter dig till ett Zoom-café

Du är även välkommen med dina frågor till IT-Servicedesk via telefon 4400 eller e-post till servicedesk@uu.se