Nytt för i år var att eventet anordnades på kvällstid, samt att det skedde i fakultetens egen regi då Universitetsdagen som annars brukar anordnas för hela universitetet var inställd.

– Vi tycker alltid att det är viktigt att låta presumtiva studenter komma hit och se vår miljö, och kan konstatera att intresset är stort då vi i år slog besöksrekordet rejält, berättar Elin Eriksson, projektledare för eventet.

Under kvällen kunde besökarna ta del av två olika panelsamtal med studenter, ett som berörde studier och studentliv, och ett om boende. Utöver det erbjöds även guidade turer i huset, samt en utbildningsmässa där alla grundprogram fanns representerade. På plats på mässan fanns även studievägledare och representanter från studentlivet. För de som inte kunde besöka universitetet på plats fanns det även möjlighet att ta del av vissa delar digitalt.

Emilia Claeson och Silan Tudes (till höger) hade åkt från Märsta för att delta i eventet.

– Det är väldigt kul att få se skolan, för att få en bild av hur det ser ut men också för att känna hur det skulle vara att plugga här i framtiden.

Några som hade åkt längre för sitt besök var William Nedeljkovic, Elis Amcoff och Martin Brodecki (till vänster) från Gävle.

– Det är roligt att prata med de som redan går på utbildningarna, för att få mer personliga svar på hur det faktiskt är.

I en utvärdering efter eventet svarar 78, av totalt 91 respondenter, att besöket hjälpt dem i deras studieval.

– Eventet fyller verkligen en funktion och därför vill vi fortsätta erbjuda denna möjlighet, avslutar Elin Eriksson.

Text: Lovisa Svensson