Relationen mellan högre utbildning och demokrati är av kritisk betydelse för samhällsutvecklingen globalt. Utbildning är en förutsättning för demokratiskt samhälle, men universitetens oberoende som ett fundament för den demokratiska ordningen är ständigt ifrågasatt. Målet med forskningsprogrammet "Demokrati och högre utbildning" är att stärka, utveckla och samordna spetskunskap om relationen mellan demokrati och högre utbildning för att därigenom bidra till en bättre värld.

Forskningsprogrammet har tre huvudteman:

• Universitetens inre liv där grunden läggs för den högre utbildningens demokratiska relevans.
  • Universitetens betydelse för det svenska samhällets demokratiska institutioner och deras motståndskraft.
  • Globala demokratiseringsfrågorna och deras betydelse för hållbar utveckling.

– Det här forskningsprogrammet är helt unikt i sin ambition och spets, och kommer sätta Uppsala universitet i centrum på världskartan. Den nya programchefen har en viktig roll för att skapa de bästa förutsättningarna för framgång, säger Tora Holmberg, vicerektor vid vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap.

Tillsvidare anställd professor

Forskningsprogrammet "Demokrati och högre utbildning"  har i dagsläget intern finansiering med 10 miljoner kronor per år 2022 till 2030 och för 2021 finns 3 miljoner kronor. Men målet är förstås att attrahera externa medel till forskningsprogrammet.

Programchefen ska leda forskningsprogrammet och inspirera forskarna och utveckla det vetenskapliga innehållet i forskningsprogrammet "Demokrati och högre utbildning". För att söka uppdraget som programchef ska du bland annat vara tillsvidareanställd professor vid en institution inom vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap och ha en stark ställning inom ditt fält både nationellt och internationellt.