Det nya AM-laboratoriet vid Uppsala universitet invigdes av föreståndaren Erik Lewin och Cecilia Persson, ledare för kompetenscentret för additiv tillverkning i livsvetenskaperna (AM4Life) och ordförande för styrgruppen för AM-laboratoriet, tillsammans med Anna Qvarnström, prodekan för forskning och vicerektor Johan Tysk som klippte invigningsbandet.

Det nya laboratoriet kommer att fungera som en central punkt för forskning och utveckling inom additiv tillverkning, och kommer även användas inom utbildningen av nya ingenjörer och masterstudenter. Här samlar AM@Å infrastruktur och gör den tillgänglig för forskningsgrupper vid Uppsala Universitet, och även externa användare är på gång. Tillsammans med U-PRINT på BMC utgör laboratoriet kärnan i Uppsalas satsning på additiv tillverkning.

Framåt planerar laboratoriet att expandera sin utrustning ytterligare. Det kommer att inkludera utrustning för pulvertillverkning, vilket möjliggör utveckling och blandning av nya material med specifika egenskaper. Dessutom kommer laboratoriet att skaffa utrustning för icke förstörande analyser av de utskrivna materialen.

Peter Westman