Aaron Vogan och Sophie Sanchez, båda forskare vid institutionen för organismbiologi, har blivit beviljade EUR 2 miljoner respektive strax under EUR 1,9 miljoner över fem år inom ramen för varsitt ERC Consolidator Grant.

Valentin Troll, professor i petrologi vid institutionen för geovetenskaper, har tillsammans med europeiska forskare beviljats ett ERC Synergy Grant om totalt SEK 115 miljoner av Europeiska forskningsrådet, varav SEK 30,5 miljoner kronor går till Uppsala universitet, för projektet ROTTnROCK.

Alireza Malehmir, professor i geofysik vid institutionen för geovetenskaper, kommer att leda ”Forskningscentrum för Smart Exploration” som har tilldelats SEK 60 miljoner i SSF:s utlysning för MRC-MetMin.