Annica Black-Schaffer, professor i materialteori vid institutionen för fysik och astronomi, har tilldelats Rudbeckmedaljen.

Mattias Jakobsson, professor i genetik vid institutionen för organismbiologi, har erhållit Linnémedaljen.

Tobias Andermann, beräkningsbiolog vid institutionen för organismbiologi, har tilldelats Benzeliusbelöningen 2023 i den naturalhistorisk-medicinska klassen.

Paul Barklem, professor vid institutionen för fysik och astronomi, Mattias Jakobsson, professor vid institutionen för organismbiologi, samt André Teixeira, universitetslektor vid institutionen för informationsteknologi har fått motta Kungl. Vetenskaps-Societetens Thuréus-pris.

Roland Lindh, professor vid institutionen för kemi – BMC, har valts in i prestigefyllda International Academy of Quantum Molecular Science (IAQMS).

Morteza Aramesh vid institutionen för materialvetenskap och Christian Glaser vid institutionen för fysik och astronomi har beviljats Starting Grants från Europeiska forskningsrådet, ERC.

Lina Mtwana Nordlund vid institutionen för geovetenskaper ska koordinera Horizon Europe-projektet BioEcoOcean som beviljats ca SEK 67,5 miljoner varav SEK 14,5 miljoner tillfaller Uppsala universitet.