Den nya områdesledningen Tora Homberg, vicerektor, och Mattias Martinson, ställföreträdande vicerektor, har suttit vid rodret i snart ett år.

– Det har varit ett fantastiskt roligt arbete. Jag trodde det skulle bli roligt men det har varit roligare, mer utmanande och varierat än jag trodde, säger Tora Holmberg. Det har varit lätt att komma in i rollen, vi har bra kollegor som har hjälpt oss: dekangruppen, kansliet, ledningsgruppen med rektor, prorektor, de andra områdesledningarna och universitetsdirektören. Och självklart det viktiga samarbetet mellan mig och Mattias. Och vi har upptäckt vilken jättekompetens som finns inom hela stödorganisationen.

– Min ganska fria roll har överträffat mina förväntningar, det har varit roligt att jobba, lätt att ta tag i saker, säger Mattias Martinson.

Demokrati och högre utbildning

– Att dekangruppen och vårt samarbete i hela områdesledningen fungerar bra skapar energi, fortsätter Mattias Martinson.

– Ja, samarbetet mellan fakulteterna har tagit ny fart. Det finns ett vi, alla ser vad som finns att vinna på att samarbeta. Ett exempel är vår stora satsning "Demokrati och högre utbildning", berättar Tora Holmberg ivrigt och stolt. Vi satsar tio miljoner kronor per år i åtta år för att vetenskapsområdet och universitetet ska bli världsledande. Det är en helt nödvändig satsning i tider av dedemokratisering, när demokratin är på nedgång och det blåser antidemokratiska vindar.

– Satsningen "Demokrati och högre utbildning" är förstås en viktig del i vår övergripande satsning på mångvetenskap, fortsätter Tora Holmberg. Det finns ett driv och behov av mångvetenskap och vårt område med sex fakulteter med ett trettiotal institutioner med spetsforskning inom en rad ämnen har alla förutsättningar för mångvetenskap. En ytterligare stor mångvetenskaplig satsning är Alva Myrdal-centrum för kärnvapennedrustning. Det är ett nationellt centrum vid institutionen för freds- och konfliktforskning i nära samarbete med bland annat kärnfysik vid institutionen för fysik och astronomi och externa aktörer som Utrikespolitiska institutet.

Kic

Under året har det pågått förberedelser för att ansöka om ett Knowledge and Innovation Community (Kic) från EU.
– Det var mer komplicerat och luddigare än jag trodde, berättar Mattias Martinson. Det kommer till mer och mer saker hela tiden som på olika sätt hör ihop med det här projektet.

– Men vi lär oss mycket om både europeisk och svensk forskningsfinansiering och även om samverkan och innovation på det här projektet, säger Tora Holmberg.

– Och många satsningar i Europa fungerar på liknande sätt, fyller Mattias Martinson i.

Lokalförsörjningsplan

Arbete pågår för att ta fram en nioårig plan för områdets lokaler.
– Våra lokaler är helt centrala för att kunna ha högklassig utbildning och forskning, säger Tora Holmberg.

– Fokus i planen är på de långsiktiga frågorna. Det är en viktig framtidsfråga och pandemin har ju ställt allt på ändan och det är viktigt att vi lägger resurserna på rätt saker, säger Mattias Martinson.

Plus en massa annat

Tora Holmberg och Mattias Martinson berättar om en rad andra projekt och utvecklingstrender: Projekt för att forskarna bättre ska kunna dra nytt av universitetets infrastruktur. Planer på gränsöverskridande utbildningar som en del i den universitetsövergripande satsningen på livslångt lärande. En arbetsgrupp för kommunikationsfrågor ska i samarbete med kommunikationsavdelningen ta fram behov och prioriteringar. Prefekterna ska få bättre möjlighet till erfarenhetsutbyte genom workshops inom området. Områdesnämndens referensgrupper för samverkan, infrastruktur och internationalisering har fått en bra start. Dekangruppen har tagit initiativ till ett ledarskapsprogram för framtidens ledare. Nya mål och strategier för området antogs i maj. Circus har utvecklats och konsoliderats som en grundbult för mångvetenskap. Ett forskningscentrum om högre utbildning som forskningsprojekt (Hero) planeras. Ett forskningsprojekt om examination under pandemin har startat i samarbete med universitetsförvaltningen.

– Och under året har det rullat igång flera andra spännande saker, kompletterar Tora Holmberg. Bland annat Immigration Lab, Centrum för digital humaniora och Centrum för medicinsk humaniora och samhällsvetenskap.