TJÄNSTERESOR M M: INFORMATIONSMÖTEN OM BRISTER I DOKUMENTATIONEN

Internrevisionen har vid institutionsgranskningar noterat att det finns brister i dokumentationen av verifikationer som till exempel leverantörsfakturor och bokföringsordrar. Det gäller särskilt resor, där syftet med resorna inte alltid framgår. Avdelningen för ekonomi och upphandling har därför bjudit in institutionsföreträdare till informationsmöten under april och ett uppsamlingsmöte kommer att hållas i maj. Definition av verifikation, enligt förordningen (2000:606) om myndigheters bokföring, är ”de uppgifter som dokumenterar en ekonomisk händelse eller en vidtagen justering i bokföringen”. Upplysningar: ekonomisupport@uadm.uu.se.

FREDAG: INVIGNING AV NYA ÅNGSTRÖMLABORATORIET

På fredag den 13 maj med start kl. 15.00 invigs nya Ångströmlaboratoriet. Invigningen inleds med en bandklippningsceremoni utanför västra entrén. Invigningen äger rum i närvaro av H.K.H. Kronprinsessan Victoria. Efterföljande invigningsprogram och middag är för inbjudna gäster. Vid Ångströmlaboratoriet pågår utbildning och forskning inom teknik och naturvetenskap sedan 20 år tillbaka. ”Nya Ångström" – det största byggprojektet i Uppsala universitets historia – innebär två nya hus på totalt 30 000 kvadratmeter (hus 9 och hus 10) samt omfattande omflyttningar för optimering av verksamheten i Ångströmlaboratoriets befintliga lokaler.

UTVECKLINGSMÅLEN: RAPPORT REDOVISAR GRADEN AV MÅLUPPFYLLELSE

Av de fem utvecklingsmålen i Mål och strategier för Uppsala universitet är bedömningen att utvecklingen för två av målen är positiv (”Expandera utbildningen och stärk sambandet mellan utbildning och forskning” samt ”Utnyttja potentialen vid Campus Gotland”), för ett mål (”Utveckla forskningsexcellens och stärk förmågan att attrahera prestigefyllda bidrag i internationell konkurrens”) ligger universitetet stabilt men skulle kunna stärka sin position. För ett mål ger indikatorerna ingen samstämmig bild (”Stärk gränsöverskridande och utmaningsdriven forskning”) och för ett mål är utvecklingen svårbedömd (”Utveckla samverkan som en integrerad del av utbildning och forskning”). Det framgår av Uppföljningsrapport 2021 (UFV 2022/770).

Syftet med rapporten är att ge konsistoriet ett underlag till diskussionerna om universitetets verksamhetsplan för 2023. Rapporten ges ut årligen och här följs universitetets övergripande mål, att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans, upp. Av rapportens nio avsnitt kopplar fem direkt till de utvecklingsmål som beskrivs i Mål och strategier för Uppsala universitet (UFV 2018/641). Upplysningar: Louise.Kennerberg@uu.se

UPPSALA UNIVERSITET UPPSKATTAS AV KUNGL. INGENJÖRSVETENSKAPSAKADEMIEN

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) har presenterat årets 100-lista. Med åtta projekt placerar sig Uppsala universitet som tvåa på listan efter Chalmers tekniska högskola. Årets 100-lista lyfter fram forskningsprojekt som söker hitta lösningar som möjliggör bättre hushållning och fördelning av jordens begränsade resurser, ökad hållbarhet, ökad jämlikhet, demokrati, säkerhet, hälsa och välbefinnande. Projekten är utvalda för sin potential att skapa värde för näringsliv och samhälle genom olika former av innovation, och forskningen är tillämpbar inom områden som till exempel gröna näringar, infrastruktur och samhälle och välfärd.

DOKTORSPROMOTION I UNIVERSITETSAULAN DEN 18 MAJ

Den tidigare uppskjutna doktorspromotionen hålls onsdagen den 18 maj. Ceremonin i universitetsaulan kommer att streamas och kan ses på www.uu.se. Ramtider: Kl 07:00 Salut från slottsbacken. Kl 08:00 Klockringning, Uppsala domkyrka. Kl 12:00 Doktorspromotion i universitetshusets aula.

FÖRETAGSHÄLSOVÅRDEN BYTER NAMN

Företagshälsovården Previa byter namn och kommer framöver att synas under varumärket Falck. Namnbytet påbörjades under april 2022 och ska vara helt genomfört i januari 2023. Previas besöksadresser, webbsidan previa.se och alla kontaktuppgifter till företagshälsovårdens personal förändras inte under 2022. Även beställningar görs på samma sätt som idag.
Information om företagshälsovården i medarbetarportalen.

UPPSALA UNIVERSITET STÖDJER VÄRLDSKONGRESS OM YTTRANDEFRIHET

Rektor har beslutat stödja Svenska PEN:s världskongress i Uppsala i september genom att bland annat upplåta universitetsaulan och tillhörande föreläsningssalar (UFV 2019/575). PEN:s kamp för yttrandefrihet och stöd till hotade, förföljda samt fängslade författare ligger i linje med Uppsala universitets målsättning att inom forskning och utbildning bidra till en bättre värld. Det faktum att PEN lägger sin världskongress i Uppsala är hedrande för staden och innebär samtidigt möjligheter för Uppsala universitet att visa upp relevanta delar av den egna verksamheten, sägs det i beslutet. Namnet PEN är en akronym som bildats av begynnelsebokstäverna i Poets, Essayists, Novelists.