DOKTORSPROMOTION DEN 26 MAJ

I morgon fredag den 26 maj är det doktorspromotion för jubeldoktorer samt doktorer efter avlagda prov i universitetsaulan. Ceremonin innefattar bland annat kanonsalut i intervaller mellan cirka klockan 12.45 och 15.00. Biljetter finns att hämta kostnadsfritt utanför aulan från klockan 10.00 på promotionsdagen. Samtliga platser ska vara intagna klockan 12.00.

REKTOR UTSER REKTORSRÅD FÖR EXTERNA RELATIONER

Rektor har utsett professor Johan Tysk vid matematiska institutionen att under tiden 2023-07-01 − 2027-12-31 vara rektorsråd för externa relationer. Rektorsrådet för externa relationer ska bland annat:

• vara ordförande för den av rektor beslutade styrgruppen för Uppsala universitets 550-årsjubileum;
  • leda arbetet med fundraising kopplat till Uppsala universitets 550-årsjubileum.

UTLYSNING: UPPDRAG SOM REKTORSRÅD VID CAMPUS GOTLAND

Rektor har beslutat om utlysning av uppdraget som rektorsråd för Campus Gotland. Uppdraget är treårigt, på 50 procent och kräver att vederbörande huvudsakligen arbetar på plats i Visby. För att kunna söka måste personen ha en tillsvidareanställning vid Uppsala universitet som lärare eller forskare.

Sista ansökningsdag är den 7 juni 2023 och ansökan görs via ett formulär.

Tillträde: preliminärt i september 2023. För att inte Campus Gotland ska stå utan rektorsråd till dess det nya uppdraget är tillsatt förlängs nuvarande rektorsråds (Olle Janssons) uppdrag t o m den 30 september 2023.

STYRGRUPP UTSEDD FÖR LOKALFÖRSÖRJNINGSPLANEN

Rektor har utsett en styrgrupp för lokalförsörjningsplanen för 2024–2026 (UFV 2023/854). Ledamöter i styrgruppen är professor Mattias Martinson, vetenskapsområdet för humaniora och samhällsvetenskap, professor Mathias Hallberg, vetenskapsområdet för medicin och farmaci, professor Charlotte Platzer Björkman för vetenskapsområdet för teknik och
naturvetenskap (ordförande), planeringsdirektör Daniel Gillberg och byggnadsdirektör
Peter Elenfalk samt en studeranderepresentant.

Arbetet med lokalförsörjningsplanen ska beakta Mål och strategier för Uppsala universitet, Utvecklingsplan 2050, de 9-åriga lokalplanerna, Uppsala universitets miljöplan, utredningen av studieplatser samt delegationsordningen.

Upplysningar: Annika.Sundas-larsson@uu.se (biträdande avdelningschef).

NY LEDAMOT I LINNÉSÄLLSKAPET

Rektor har utsett professor Nina Sletvold, institutionen för ekologi och genetik, till ledamot i styrelsen för Svenska Linnésällskapet för perioden 2023-05-23 – 2026-05-22.

Svenska Linnésällskapet har till ändamål att sprida och fördjupa kunskapen om Carl von Linné och hans verk, att vårda den linneanska traditionen samt att i dess anda värna om och väcka intresse för svensk natur och vetenskaplig kultur. Enligt stadgarna för stiftelsen utser Uppsala universitet en professor inom den biologiska eller medicinska ämnesgruppen att vara universitetets företrädare i styrelsen.

UPPSALA UNIVERSITET BLAND DE HUNDRA BÄSTA I NY MÄTNING

Uppsala universitet har klättrat 11 placeringar på årets ranking av världens universitet från CWUR (The Center for World University Rankings). Årets placering är 77, jämfört med 88 förra året. Listan toppas av Harvard University, MIT och Stanford University i USA. I Sverige är det Karolinska Institutet (plats 38) och Uppsala universitet som tillhör topp 100. Därefter följer KTH (plats 140), Lunds universitet (plats 141) och Stockholms universitet (plats 146).

FORSKNINGSPROJEKT SOM SKAPAR SAMHÄLLSNYTTA

Till årets 100-lista som presenterats av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) har 79 forskningsprojekt valts ut varav fyra kommer från Uppsala universitet. Ett av de listade projekten från Uppsala universitet handlar om framväxten och de samhälleliga konsekvenserna av olika lagförslag. I ett nytt projekt kommer uppsalaforskare att studera hur motståndskraftig den svenska infrastrukturen är i kristider och vilka samhällskonsekvenser som uppstår.

IVA:s lista samlar forskningsprojekt som bedöms ha stor potential att skapa samhällsnytta. Bakom 100-listan står IVA-projektet Research2Business, R2B, som drivs i samarbete med Vinnova, PRV, Teknikföretagen, Svenskt Näringsliv, KK-stiftelsen, Almi och Sveriges högskolor och universitet.

UKRAINSKA LÄRARE FORTBILDAS FRÅN UPPSALA

Under våren har ett 80-tal ukrainska universitetslärare fått gå en kurs i digitalt lärande som anordnas av enheten för universitetspedagogik vid Uppsala universitet. Kursen sker i Zoom och vänder sig till universitetslärare i olika discipliner som är verksamma vid ukrainska lärosäten.