UNIVERSITETET TILLSÄTTER EN SÄKERHETSSKYDDSCHEF

Rektor har beslutat att säkerhetschefen vid Uppsala universitet även ska ha uppdraget som säkerhetsskyddschef (SÄK 2022/20). Bakgrunden är att det vid verksamheter som omfattas av Säkerhetsskyddslagen 2018:585 även ska finnas en säkerhetsskyddschef, som bland annat ska leda och samordna säkerhetsskyddsarbetet, kontrollera att verksamheten bedrivs enligt lagen och de föreskrifter som har meddelats i anslutning till lagen, besluta om att placera relevanta befattningar vid universitetet i säkerhetsklass samt besluta om att genomföra säkerhetsprövningar. Upplysningar: Fredrik.Blomqvist@uu.se (säkerhetschef tillika säkerhetsskyddschef).

RANKNING: ARBETSGRUPP TILLSÄTTS FÖR ATT UTREDA ARBETSFORMER

Rektor har beslutat tillsätta en grupp som ska ge förslag på ett uppdrag gällande en plan för utvecklingen av universitetets arbete med ranking. Gruppen ska även föreslå hur arbetet ska organiseras för att säkerställa fortsatt akademisk representation inom rankingarbetet. Förslag ska redovisas till rektor senast den 15 juni. Universitetsrankingar har ökat i betydelse under de senaste åren, både för studentrekrytering och vid rekrytering av forskare. Det finns därför anledning att öka kunskapen om och engagemanget i rankingfrågor vid universitetet. Upplysningar: Emma.Ostlund@uu.se

MILJÖLEDNINGSRAPPORT LÄMNAD TILL UTBILDNINGSDEPARTEMENTET

Uppsala universitet har lämnat en redovisning av miljöledningsarbetet (UFV 2022/273) till utbildningsdepartementet via Naturvårdsverket. Av redovisningen framgår bland annat att universitetet har minskat klimatpåverkan genom färre tjänsteresor, ökat inköpen av miljöanpassade produkter och i större omfattning än tidigare återbrukat möbler med mera. Miljö- och klimatarbete kopplat till byggnader har i samarbete med fastighetsägarna inneburit energieffektiviseringar och förnybar energiproduktion. Redovisningen sker i enlighet med en särskild förordning om miljöledning vid statliga myndigheter. Redovisningen inkluderar även en uppföljning av en förordning gällande myndigheters inköp av energieffektiva varor och tjänster samt byggnader. Upplysningar: Karolina.Kjellberg@uu.se (miljöchef).

ANMÄLAN ÖPPEN TILL KONFERENS OM UTBILDNINGSUTVÄRDERINGAR

Den universitetsgemensamma konferensen om utbildningsutvärderingar äger rum den 1 april. Länk till anmälan samt ett preliminärt program är publicerat på konferenssidan. Syftet med konferensen är att inspirera, sprida resultat och erfarenheter av utbildningsutvärderingar ”på tvärs” inom universitetet. I år hålls konferensen vid Ekonomikum.
Sista anmälningsdag är torsdag den 17 mars 2022. Upplysningar: Maria.Wolters@uu.se

NYTT INNOVATIONS- OCH ENTREPRENÖRSPRIS

Våren 2022 utses den första pristagaren av Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris, vilken hedras med ett pris om 500 000 kronor. Priset tilldelas en eller flera personer som på ett avgörande sätt bidragit till att framgångsrikt omsätta en upptäckt eller innovation, baserad på forskning eller utbildning vid Uppsala universitet, till framgångsrik kommersialisering eller implementering med betydande samhällsnytta.

Priset instiftades 2021 av Stiftelsen Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris vars ändamål är att synliggöra Uppsala universitets entreprenöriella kultur. Nomineringsperioden stänger den 20 mars 2022. Alla är välkomna att nominera en eller flera kandidater till priset. Självnominering accepteras.

DATABAS SYNLIGGÖR 46 FRAMGÅNGSRIKA KVINNLIGA FORSKARE

Academia Net är en europeisk databas som synliggör framgångsrika kvinnor inom forskningen. Vetenskapsrådet har nominerat 274 kvinnor till databasen, bland dem 46 forskare vid Uppsala universitet.

FÖRST I NORDEN: MASTERUTBILDNING I BATTERITEKNIK

I höst startar Nordens första masterutbildning i batteriteknik och energilagring vid Uppsala universitet. Den efterfrågade utbildningen har utformats i samarbete med bland annat batteritillverkaren Northvolt.

DE BEDRIVER FORSKNING OM UKRAINA OCH RYSSLAND

Vid Uppsala universitet finns många som bedriver forskning om Ukraina och Ryssland. Presstjänsten har utarbetat en förteckning över dessa forskare med medierna som målgrupp.

LÄTTARE ATT HITTA LABORATORIER

Ett nytt samverkansprojekt ska ta fram modeller för att tillgängliggöra laboratorieinfrastrukturer så att universitet och andra aktörer lättare kan nyttja resurserna till forskning och utveckling. Uppsala universitet leder projektet som är ett nationellt initiativ där merparten av Sveriges lärosäten och forskningsinstitut ingår.