2020: ETT INTENSIVT ÅR PRÄGLAT AV PANDEMIN

Konsistoriet fastställde vid sammanträdet den 19 februari Uppsala universitets årsredovisning för 2020 (UFV 2020/1143). Några exempel ur årsredovisningen:
• Den senaste femårsperioden har den totala omsättningen ökat med 788 miljoner kronor och var 7, 4 miljarder kronor 2020.
• Universitetet fortsätter planenligt att använda myndighetskapitalet (tidigare års ackumulerade överskott) för att täcka årets underskott, vilket blev 63 miljoner kronor.
• Antalet helårsstudenter uppgick 2020 till 28 289 vilket innebär en ökning med cirka nio procent jämfört med föregående år. Procentuellt ökar fristående kurser mer än program och utbildning på avancerad nivå mer än grundnivå. Antalet avgiftsstudenter ökade något, men ökningstakten var lägre jämfört med föregående år.
• Antalet examina inom utbildningar på grundnivå och avancerad nivå har ökat med nära tio procent samtidigt som doktorsexamina istället har minskat med nära 20 procent.
• Största enskilda forskningsfinansiärer var – liksom tidigare år – Vetenskapsrådet, Knut och Alice Wallenbergstiftelsen samt EU. Universitetet har varit särskilt framgångsrikt vad gäller beviljade EU bidrag där de högsta beloppen för beviljade EU-bidrag har noterats på mer än tio år. Upplysningar: Daniel.Gillberg@uadm.uu.se (planeringsdirektör) och Hanna.Mortberg@uadm.uu.se (ekonomidirektör).

BUDGETUNDERLAG FÖR 2022-2024 TILL REGERINGEN

Konsistoriet har nyligen fastställt universitetets budgetunderlag för 2022-2024. I underlaget föreslår universitetet regeringen sådant som rör såväl utbildningens inriktning, kvalitet och dimensionering som forskningens kvalitet och förnyelse.
Bland annat föreslår universitetet i dokumentet att
• ge frågan om lärosätenas autonomi och rådighet ökad prioritet,
• stärka förutsättningar för att framgångsrikt kunna rekrytera biträdande universitetslektorer och lektorer, samt inom det medicinska området förbättra möjligheterna för meriteringsanställningar
• ge svenska lärosäten goda förutsättningar för att ingå i Europauniversitet
• det förs en dialog inför riktade utbyggnader med fastslagna examensmål, att en översyn görs över vilka förändringar i regelverk som behövs för att öka tillgången på VFU-platser (verksamhetsförlagd utbildning) och att den sexåriga läkarutbildningen finansieras fullt ut. Upplysningar: Daniel.Gillberg@uadm.uu.se (planeringsdirektör) och Hanna.Mortberg@uadm.uu.se (ekonomidirektör).

REVISIONSPLANEN FÖR 2021 FASTSTÄLLD

Konsistoriet fastställde den 19 februari revisionsplanen för 2021 (UFV 2021/8):
• Institution/enhets- och avdelningsgranskningar
Då en betydande andel av universitetets totala verksamhet genomförs på institutionsnivå ska även 2021 genomföras en granskning av den interna styrningen och kontrollen vid ett urval av universitetets institutioner och övriga organisationsenheter i syfte att bedöma bl.a. om verksamheten bedrivs effektivt, i enlighet med gällande regelverk och hushållar väl med statens medel.
• Samverkan mellan universitet och forskningsnära företag
I universitetets uppdrag ingår att bedriva samverkan med det omgivande samhället. Uppsala universitets samverkan är omfattande och sker regelmässigt inom såväl utbildning som forskning. Inom forskning utgörs inte sällan samverkan av de ansträngningar som görs för att nyttiggöra forskningsresultat genom att stimulera att forskningsresultat kommersialiseras.
I kommersialiseringens tidigare faser, innan idéerna lett till starka företagsbildningar är det dock inte helt ovanligt att de forskningsnära företagen samverkar med universitetet genom nyttjande av faciliteter, lokaler, infrastruktur och andra resurser. I riskanalysen har framkommit att det om denna samverkan inte sker under ordnade former föreligger risk för såväl renomméskador som regelöverträdelser.
• Informationssäkerhetsarbetet
Uppsala universitet liksom andra organisationer är beroende av information för att genomföra sitt uppdrag och dagligen hanteras en stor mängd information inom verksamheten. Enligt föreskrifter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ska en myndighet bedriva ett systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete med stöd av ett ledningssystem för informationssäkerhet (LIS). Ledningssystemet ska utformas utifrån verksamhetens behov och vara styrande för all hantering av information som myndigheten ansvarar för.
• Kompetensförsörjningsprocessen
En väl fungerande kompetensförsörjning är en strategisk fråga av yttersta vikt för Uppsala universitet. Att universitetet har medarbetare med rätt kompetens på både kort och lång sikt är avgörande för hur väl universitetet fungerar och når sina mål. I Mål och strategier för Uppsala universitet framhålls exempelvis att kvalificerade lärare, forskare och övriga medarbetare är avgörande för att universitetet ska nå det övergripande målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans. För att nå detta mål behöver universitetet kunna attrahera, rekrytera, behålla och utveckla medarbetare och ha ett strukturerat och systematiskt arbetssätt avseende kompetensförsörjning.
• Fördjupad uppföljning: ”Information och kommunikation”
Internrevisionen genomför varje år uppföljningar av tidigare granskningar och de rekommendationer som respektive granskning föranlett. Uppföljningarna fortsätter normalt fram till dess att samtliga beslut om åtgärder är rapporterade slutförda.
2014 granskade internrevisionen Uppsala universitets arbete med information och kommunikation med utgångspunkt i universitetets kommunikationspolicy (UFV 2014/1575).
Upplysningar: Sven.Jungerhem@uadm.uu.se (internrevisionschef).

JK-LISTAN: TUSENTALS ÄRENDEN ÄR ÄNNU INTE AVSLUTADE

Justitiekanslern (JK) har inkommit med den årliga begäran om att Uppsala universitets ärendeförteckning, den sk. ”JK-listan” ska vara JK tillhanda senast den 1 mars 2021.
I Uppsala universitets huvuddiarium finns tusentals ärenden som fortfarande är öppna (och inte avslutade). Detta har tidigare uppmärksammats när JK granskat universitetets ärenden. För att hantera detta problem har den centrala registraturen vid universitetsförvaltningen därför vid några tillfällen avslutat öppna ärenden genom databaskörningar.
Prefekter är ansvariga för diarieföring vid respektive institution/motsvarande och ska se till att ärenden handläggs så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Detta enligt 9 § förvaltningslagen (2017:900). När handläggningen är klar skall ärendet avslutas.
• Den centrala registraturen kommer att
– göra en databaskörning som avslutar samtliga öppna ärenden från den 1 juli 2019 eller tidigare. Det kan undantagsvis innebära att ärenden som fortfarande handläggs avslutas, om de inte har rörts de senaste sex månaderna.
– skicka ut en lista till prefekterna för de institutioner (motsv.) som har öppna ärenden. Av listan framgår vilka ärenden det rör och vem som är handläggare. Om det finns öppna ärenden där det inte längre förekommer några handläggningsåtgärder behöver de avslutas. Om ärendet inte kan avslutas skall motiven till det förklaras. Det skall göras av ärendets handläggare.
• Handläggaren ska med utgångspunkt från en förteckning från den centrala registraturen med öppna ärenden
– förklara bland annat anledningen till varför ärendena fortfarande är öppna och datum för senaste åtgärd antecknas. När listan är ifylld, ska den laddas upp enligt anvisningarna i utskicket. Får institutionen ingen lista från den centrala registraturen finns inga öppna ärenden vid institutionen. Upplysningar: Jacob.hakansson@uadm.uu.se

UPPFÖLJNING AV BISYSSLOR: UKÄ:s GRANSKNING OCH UPPDATERING AV PRIMULA

I en nyligen genomgången tillsyn av regeltillämpningen av bisysslor vid Uppsala universitet betonar Universitetskanslersämbetet (UKÄ) vikten av att säkerställa att det finns ett tillräckligt underlag vid bedömning av bisysslor. I något enstaka fall har det, enligt UKÄ, förekommit att beslutsunderlaget varit bristfälligt vid Uppsala universitet i de ärenden som UKÄ granskat och att lärare som behöver anmäla bisyssla inte gjort det. Formuläret i Primula – systemstödet för personalhantering – för anmälan av bisysslor har därför uppdaterats för att säkerställa att nödvändiga uppgifter fylls i. I vissa fall kan det, trots de förbättringar i Primula som gjorts, vara aktuellt att ställa följdfrågor till den som anmält bisysslor om uppgifterna i de fält som ifyllts är för knapphändiga.
• När en lärare har anställts, ska prefekt/motsvarande upplysa om att anmälan om bisyssla behöver lämnas inom en månad från det att anställningen tillträtts.
• Lärare behöver även fortlöpande och på eget initiativ redovisa tillkommande bisysslor med anknytning till anställningens ämnesområde.
• Ett stort antal lärare har under det senaste året anmält sina bisysslor, men det återstår fortfarande en del lärare som inte har anmält status i Primula. För att prefekt/motsvarande enklare ska kunna följa upp att anmälan av bisyssla är gjord för lärare, finns det nu möjlighet att få del av rapporter i Primula webb uppdelat på lärarkategorier och övriga kategorier.
Vid frågor rörande regelverket kontakta dag.linde@uadm.uu.se och för frågor om Primula kontakta löneenheten vid HR-avdelningen: lon@uadm.uu.se

FLER PERSONALKATEGORIER OMFATTAS AV FÖRETAGSHÄLSANS TJÄNSTER

Från och med den 1 januari 2021 omfattas fler personalkategorier än tidigare av företagshälsans tjänster:
• samtliga tillsvidareanställda;
• samtliga tidsbegränsat anställda, inklusive samtliga anställda doktorander oavsett aktivitetsgrad;
• övriga antagna forskarstuderande (doktorander) som av prefekt/motsvarande bedöms bedriva aktiva studier.
Forskare m.fl. med anställning vid annan organisation omfattas liksom tidigare inte av företagshälsans tjänsteutbud vid Uppsala universitet.
Information om företagshälsovården vid Uppsala universitet i Uppsala (Previa) och Visby (Avonova).
Upplysningar: Karin.Karlstrom@uadm.uu.se

SCIFEST – ÅRETS DIGITALA VETENSKAPSFESTIVAL I UPPSALA

Scifest den 4 – 10 mars bjuder i år på över hundra digitala aktiviteter för skolor och allmänhet. Ämnesområdena är allt från klimat till genus. SciFest arrangeras av Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet och brukar vanligtvis vara ett event i en större lokal i Uppsala men som även i år blir digital: www.scifest.se
Upplysningar: Gisella.Bengtsson@uadm.uu.se