INTERNREVISIONEN NOTERAR VISSA BRISTER I DATASKYDDSARBETET

Internrevisionen har granskat om dataskyddsarbetet bedrivs med god intern styrning och kontroll och att rutiner för personuppgiftsbehandling är utformade i enlighet med de krav som ställs i dataskyddsförordningen. Ärendet (UFV 2022/806) redovisades för konsistoriet vid det senaste sammanträdet. Granskningen har särskilt inriktats på ansvar, roller och styrande dokument, kunskap, information och stöd, uppföljning och övervakning samt rapportering.

Granskningen visar att det, trots det omfattande arbete som hittills genomförts för att implementera dataskyddsförordningen inom universitetets organisation, krävs ytterligare åtgärder i förhållande till de krav som ställs i dataskyddsförordningen samt för att uppnå god intern styrning och kontroll. Efter redovisningen och rektors yttrande beträffande åtgärder lades ärendet till handlingarna.

Upplysningar: Caroline.Sjoberg@uu.se (universitetsdirektör) och Sven.Jungerhem@uu.se (internrevisionschef).

 

REDOVISNING AV BISYSSLOR: ANMÄLNINGSFREKVENSEN HAR ÖKAT

Internrevisionen har följt upp den granskning av Uppsala universitets hantering av bisysslor som genomfördes 2018. Internrevisionen kan konstatera att besluten är genomförda och att anmälningsfrekvensen har ökat så att det nu är drygt hälften av alla anmälningspliktiga lärare som anmält i enlighet med universitetets regelverk. Ärendet (UFV 2022/804) redovisades för konsistoriet vid det senaste sammanträdet.

Granskningen uppmärksammar dock att tillämpningen varierar såväl mellan vetenskapsområden som institutioner. Internrevisionens sammanfattande bedömning är att den interna styrningen och kontrollen avseende hantering av bisysslor fortsatt kan förbättras och rekommenderar därför bland annat att regelverk implementeras fullt ut och att ytterligare förbättringar av stödet till prefekter beträffande information och uppföljning initieras. Efter redovisningen och rektors yttrande beträffande åtgärder lades ärendet till handlingarna.

Upplysningar: Caroline.Sjoberg@uu.se (universitetsdirektör) och Sven.Jungerhem@uu.se (internrevisionschef).

 

UTBILDNING PÅ FORSKARNIVÅ: REVIDERAD ANTAGNINGSORDNING OCH FÖRESKRIFTER

Konsistoriet fastställde vid det senaste sammanträdet en reviderad antagningsordning och föreskrifter för betyg inom utbildning på forskarnivå (UFV 2022/729). Antagningsordning och föreskrifter för betyg gäller från och med den 1 januari 2023 och ersätter det tidigare beslutet (UFV 2012/2057).

Föreskrifterna har utgångspunkt i högskoleförordningens kapitel 6 och 7. Därutöver har rektor beslutat om riktlinjer för utbildning på forskarnivå. Områdesnämnd/fakultets-nämnd eller motsvarande organ med ansvar för utbildning på forskarnivå har att fastställa ytterligare riktlinjer inom sina respektive ansvarsområden.

Upplysningar: Ingeborg.Amneus@uu.se (utredare).

 

HÅLLBAR UTVECKLING PRIORITERAT OMRÅDE

Rektor har beslutat att Uppsala universitet ytterligare ska öka sin förmåga att samarbeta för att lösa akuta och långsiktiga samhällsutmaningar kopplade till hållbar utveckling och framtid. Under april–december i år har ett internt projekt på universitetet inventerat, intervjuat och analyserat universitetsmiljöer samt initiativ gällande hållbar utveckling med fokus på inriktning och organisation. Det inriktningsförslag som har vuxit fram handlar om att identifiera, analysera och lösa motsägelser som uppstår när olika samhällsutmaningar ska hanteras och hållbarhetsmål nås. Förslaget kräver tvärdisciplinära angreppssätt samtidigt som det ger fördjupade kunskaper inom ämnesområdena. Det utgår tydligt från den akademiska uppgiften samt universitetens roll att tillföra kritiska perspektiv, utmana och utveckla kunskap. Projektets förslag ska lämnas till rektor senast den 31 december 2022.

 

UTBILDNINGSUTVÄRDERINGAR: KVALITETSRAPPORT 2022

I universitetets modell för utbildningsutvärderingar ingår en årlig universitetsövergripande kvalitetsrapport baserad på periodens utbildningsutvärderingar. Syftet med rapporten är att ge en överblick och bidra till spridning av erfarenheter inom universitetet. Liksom tidigare år är lärarnas och handledarnas höga kompetens en framträdande styrka. Bedömarna pekar bland annat på vikten av forum för regelbundna kollegiala samtal och utbildningsuppföljning. För utbildning på forskarnivå finns bland annat rekommendationer om regler, policydokument och rutiner.

Läs om vanliga styrkor, utvecklingsområden och utbildningsansvarigas planerade åtgärder.

Upplysningar: projektledare Maria.Wolters@uu.se eller Maria.Magnusson@uu.se

 

IT: GAMLA FILSERVERLÖSNINGAR BYTS UT MOT ARGOS

Sedan i slutet av 2020 har avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) ansvarat för ett projekt vars syfte är att migrera data från gamla filserverlösningar vid universitetet till i huvudsak lagringsytor i hem- och gruppkataloger på UIT:s lagringslösning Argos. Det arbetet intensifieras nu när projektet går in i sin slutfas. Alla institutioner som ännu inte är färdigmigrerade kommer att kontaktas för att gå igenom vad som ska migreras och hur det kommer att påverka arbetet vid institutionen.

I avvaktan på kontakt från UIT rekommenderas institutioner/motsvarande att redan nu gå igenom vilken data som finns, hur den används och vad som eventuellt kan gallras. På så sätt är institutionen bättre förberedd när företrädare för projektet tar kontakt med ansvarig vid institutionen.

Frågor om migreringen? Välkommen att kontakta itsupport@uu.se

 

LANSERING AV SYSTEMSTÖD FÖR ARBETSMILJÖRELATERADE INCIDENTER

Den 9 januari 2023 införs IA-systemet, som är ett webbaserat system för rapportering, utredning och uppföljning av arbetsmiljörelaterade incidenter (t ex arbetsskador och tillbud). I samband med lanseringen kommer prefekt/motsvarande automatiskt att tilldelas behörighet för sin organisatoriska enhet. För de som tillträder/anställs efter 9 januari samt för övriga behörigheter i systemet, som exempelvis verksamhetsnära HR, skyddsombud och ”händelseansvarig” (chef som under prefekt/motsvarande har tilldelat ansvar för arbetsmiljöuppgifter) behöver en behörighetsanmälan skickas in via mejl till iasystemet@uu.se

Läs mer om IA-systemet på MP

 

RES MILJÖSMART MED TÅG I EUROPA

Uppsala universitet har tecknat ett nytt avtal för utrikes tågresor i hela Europa. Avtalspart är Resebutiken i Kalmar AB som är specialist på tågresor och har en mångårig erfarenhet inom området. Avtalet innebär att kunder vänder sig direkt till Resebutiken i Kalmar som beställer tågresorna. Syftet med avtalet är bland annat att underlätta för anställda att resa miljövänligt längre sträckor i Europa.

Läs mer här.

Övriga resor beställs som vanligt av vår upphandlade resebyrå Lingmerths. Upplysningar: Marie.Engegard@uu.se (resesamordnare).

 

GLOBALT LEDARSKAPSPROGRAM LEDS FRÅN UPPSALA

Uppsala universitet har fått i uppdrag att genomföra ett nytt globalt ledarskapsprogram inom hållbar utveckling, Leadership for Transformative Change. Under perioden 2023 – 2025 ska 60 ledare från hela världen erbjudas en plats i programmet. Sida, Svenska institutet och Vinnova är finansiärer och uppdragsgivare för programmet.

Läs mer här.

 

NÄTBASERADE KURSER SKA LYFTA KLIMATKOMPETENS

Nio lärosäten ska tillsammans på ta fram öppna och nätbaserade kurser som kan hjälpa till att bidra till en snabbare klimatomställning. Uppsala universitet samordnar satsningen och kommer också vara med och erbjuda utbildning. Syftet med satsningen, som är ett uppdrag från regeringen inom ramen för Klimatkompetenslyftet, är att lärosätena ska erbjuda kortare vidareutbildningar inom till exempel teknik, naturvetenskap, upphandlingsrätt, datavetenskap och samhällsplanering. Kurserna ges via internet och kommer inte kräva några förkunskapskrav.

Läs mer här. 

 

God jul och gott nytt år! Ledningsnytt återkommer i mitten av januari. RED.