REKTORSSEMINARIUM: LIVSLÅNGT LÄRANDE – HUR TAR UNIVERSITETET EN LEDANDE ROLL?

Rektor Anders Hagfeldt bjuder in till öppet seminarium för alla medarbetare, om det nya uppdraget till lärosätena inom området Livslångt lärande. Alla är välkomna att delta i diskussionen och ställa frågor via chatten.

Mer info om seminariet i kalendariet.

Lärosätena har fått ett förtydligat uppdrag att utveckla kurser riktade mot redan yrkesverksamma, för vidareutbildning eller omställning. På rektors uppdrag pågår ett projekt för att utveckla utbudet och inta en ledande roll i landet. Uppsala universitet har en stark tradition att utbilda långsiktigt för en idag okänd framtid.  Kvalitet och vetenskaplig förankring kommer i första rummet. Finns det risker med att låta yrkesverksammas specifika behov styra innehållet? Eller kan det tvärtom stimulera utveckling av nya gränsöverskridande topputbildningar? Vad ska vi göra och inte göra? Hur når vi nya yrkesgrupper? Vad gör vi redan bra och hur lär vi av varandra? Hur kan vi samarbeta över gränser?

Seminariet inleds med att några personer ger varsin introduktion, bland dessa Marie Wall, som lett regeringens samverkansprogram för kompetensförsörjning och livslångt lärande. Därefter följer diskussion under moderering av prorektor Coco Norén.

CORONAINFORMATION TILL PREFEKTER

Pandemin är inte över även om universitetet har återgått till campusundervisning. Ta även fortsättningsvis del av information om åtgärder m m till prefekter/motsvarande.

Några rekommendationer:

• undvik större samlingar i samma lokal – det kan gälla i matsal, entréer, samlingsrum, föreläsningssalar, bibliotek, läsesalar och andra gemensamma utrymmen.
  • placera sittplatser med avstånd – möblera om eller skapa på annat sätt utrymme för att göra det möjligt att hålla avstånd, även vid in- och utpasseringar.
  • undvik att flera personer vistas samtidigt i små, trånga utrymmen med bristfällig ventilation.

VÄLKOMSTFILMER TOG EMOT NYA STUDENTER

I år tog universitet emot höstens recentiorer i Uppsala och på Campus Gotland med välkomstfilm, en för Uppsala och en för Campus Gotland. Recentiorerna får i filmerna möta rektor Anders Hagfeldt och prorektor Coco Norén – och befintliga studenter. Recentiorerna får följa med bakom kulisserna till studier och studentliv och se hur det är att vara student i Uppsala och i Visby. Filmerna lanserades fredag den 27 augusti och kommer ligga kvar så recentiorerna har möjlighet att titta även senare. Upplysningar: Ann-Charlotte.Hellzen-Wallin@uadm.uu.se

LAGKRAV VID BESTÄLLNING AV KEMIKALIER

Vissa kemiska produkter innehåller ämnen som kan användas för att göra hemgjorda sprängämnen. Därför har tillgången till vissa farliga ämnen begränsats. Från den 1 februari gäller EU-förordning 2019/1148. Vid universitetet har noterats visas problem att hantera lagkravet. Ta del av förteckning över ämnen, eller kontakta inkop@uu.se.

HJÄRNÄPPLET TILL TRIO SOM UTVECKLAT LÄKEMEDELSBEHANDLING MOT CANCER

Uppsala universitets pris för framgångsrik kunskapsöverföring, Hjärnäpplet, tilldelas i år professorerna Rolf Larsson och Peter Nygren, samt docent Joachim Gullbo. De belönas för sitt arbete för bättre läkemedelsbehandling mot cancer. Trion är medgrundare till företaget Oncopeptides, som startades för att kommersialisera resultaten av deras forskning om substansen melflufen, som kan användas för behandling av cancersjukdomen multipelt myelom. Rolf Larsson och Peter Nygren har lett grundforskningen om melflufen från första publikation.

ÅRETS ALUMN – DÅ STUDENT, NU FRAMGÅNGSRIK VD

Jenny Larsson, VD för Hitachi ABB Power Grids i Sverige, är Årets alumn 2021 vid Uppsala universitet. Hon utbildade sig vid Uppsala universitet och 1998 tog hon civilingenjörsexamen i miljö- och vattenteknik. Den 5 oktober kommer Jenny Larsson till Uppsala och håller en föreläsning med titeln Ett ekosystem av teknologi och människor – för hållbara framsteg. Två dagar senare, den 7 oktober, tar hon emot utmärkelsen vid en ceremoni i universitetshuset.

FORSKNINGSINFRASTRUKTUR PÅ ETT STÄLLE

Högklassig infrastruktur i form av experimentell utrustning, databaser, bibliotek, samlingar och biobanker är avgörande för framgångsrik forskning. Uppsala universitet är värd för flera nationella och internationella forskningsinfrastrukturer och medverkar också i ett stort antal forskningsinfrastrukturer som leds av andra lärosäten och organisationer. Nu finns en sida på webben som gör det lätt att överblicka vilka resurser som finns.

TA ENKELT DEL AV FORSKNINGSNYHETER

Nyfiken på forskningsnyheter? Gå in på https://www.uu.se/nyheter/alla/forskningsnytt/. Här går det att hitta nyheter i följande kategorier: Antibiotikaresistens • Artificiell intelligens • Biologisk mångfald • Coronaviruset • Demokrati • Digital humaniora • Energi • Folksjukdomar • Global hälsa • Klimatutmaningen • Livets utveckling • Livsvetenskap • Läkemedelsutveckling • Medicinsk teknik • Migration och rasism • Mänskliga rättigheter • Nya material • Psykisk hälsa • Social hållbarhet