TA DEL AV ENKÄTSTUDIE OM FORSKARUTBILDNINGEN

En rapport med fördjupade resultat från en studie om forskarutbildningen vid Uppsala universitet finns nu publicerad. Enkäter har besvarats av doktorander och handledare vid universitetet.

• Syftet med undersökningen är att resultaten ska kunna utgöra underlag för kvalitetsutveckling genom att synliggöra starka sidor och utvecklingsområden i forskarutbildningen. Rapporten innehåller såväl kvantitativa som kvalitativa analyser av enkätsvaren, och finns tillgänglig i Medarbetarportalen samt i Diva.
  • Enkätundersökningen har genomförts av enheten för kvalitet och utvärdering. För mer information och vid eventuella frågor, kontakta survey.kou@uu.se.

KURSER INOM RAMEN FÖR INTERNUTBILDNING

Kurserna (internutbildning) som arrangeras av enheten för universitetspedagogik är öppna för anmälan (gäller våren 2024). Information om kurserna finns i Medarbetarportalen och där finns även information om anmälan. Sista anmälningsdag är den 15 oktober 2023.

SEMINARIER ONLINE

Under hösten arrangerar enheten för universitetspedagogik ett antal online seminarier. Det första seminariet är den 21 september kl. 12.00: Simulerad intervjudata med AI: problem eller möjlighet? (på svenska) Ingen anmälan krävs till dessa seminarier. För mer information se Seminarier i Medarbetarportalen.

KONFERENS OM LEKFULLT TANKESÄTT

Den 19 oktober arrangerar enheten för universitetspedagogik en konferens. Konferenstema är Lekfullhet i lärande; lekfullt tänkesätt, utmaningar, aktiverande undervisning och stimulerande lärmiljöer för att motivera och engagera studenter och lärare. Keynotes är Rikke Toft Nørgård, lektor vid Århus universitet och Åsa Kronkvist, IKT-pedagog, Högskolan Kristianstad. Sista anmälningsdag är den 10 oktober. För mer information se Konferenser i Medarbetarportalen.

DE FÅR ÅRETS OSCARSPRIS

Språkforskaren Josefin Lindgren och läkemedelsforskaren Elin Svensson får årets Oscarspris till yngre forskare vid Uppsala universitet. Josefin Lindgren forskar om barns språkutveckling och flerspråkighet och Elin Svensson forskar om behandling mot tuberkulos.

• Varje år delar Uppsala universitet ut Oscarspriset till yngre, lovande forskare vid Uppsala universitet. Priset delas ut i universitetsaulan den 9 oktober, i samband med firandet av universitetets födelsedag den 9 oktober. Prissumman på 140 000 kronor delas mellan två pristagare.

KOM IGÅNG MED KLIMATARBETET VID INSTITUTIONEN

Kajsa Kramming, provkonstruktör vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, har skrivit en klimatguide för universitetet med konkreta råd för att komma igång med klimatarbetet på institutioner.

NY ORDFÖRANDE I TRÄDGÅRDSDIREKTIONEN

Rektor har utsett rektorsrådet för externa relationer, professor Johan Tysk, till ordförande i trädgårdsdirektionen för perioden 2023-09-01 –– 2027-12-31.

• Trädgårdsdirektionen är ett ledningsorgan knutet till Uppsala universitets samverkan med Uppsala kommun. Verksamheten äger rum inom ramen för avtal som reglerar samarbetet med anledning av verksamheten vid Uppsala linneanska trädgårdar (Botaniska trädgården, Linnéträdgården och Linnés Hammarby).

HAN BLIR ÅRETS UPPSALASTUDENT

Sigfrid Stjärnholm tilldelas Anders Walls stiftelses stipendium Årets Uppsalastudent. Stjärnholms utbildningsbakgrund är kandidatprogrammet i fysik och masterprogrammet i fysik med inriktning kärn- och partikelfysik.

• Anders Walls stiftelses stipendium – Årets Uppsalastudent – utlyses varje år i syfte att främja unga människors insatser vid Uppsala universitet i en anda av entreprenörskap och kreativt tänkande. Stipendiet delades ut första gången år 2000.

PERSONALNYTT VID UNIVERSITETSFÖRVALTNINGEN

Lisbet Holmberg Stark lämnar uppdraget som IT-direktör vid Uppsala universitet den 15 oktober i och med att hon byter arbetsgivare. Kanslichef Måns Östring tillförordnas som IT-direktör från och med den 16 oktober och sex månader framåt. Karin Berggren-Bremdal tillträder som tillförordnad kanslichef vid vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap under nämnda period.