Universitetets innovationspris Hjärnäpplet har varit universitetsövergripande sedan 2013. Det har nominerats ett fåtal från humaniora och samhällsvetenskap men hittills har ingen forskare eller doktorand från humaniora och samhällsvetenskap fått Hjärnäpplet.

I texten om Hjärnäpplet i medarbetarportalen står att priset delas ut till forskare eller doktorand för "framstående överföring av kunskap från akademien till ett företag och/eller annan extern organisation och som resulterat i en innovation. Innovationen kan ha uppstått i ett nytt företag och/eller existerande företag och/eller organisation."

Vad är innovation?

Innovation kan nog ofta tolkas som något tekniskt men det är bara en del av ordets innebörd. I Svenska akademins ordlista förklaras innovation till exempel som "Införande av nyhet, förnyelse". I svensk ordbok är ett av exemplen "de språkliga innovationerna i hennes nya dikt­samling". Om man istället går till Nationalencyclopedin står det att innovation är ett "förlopp genom vilket nya idéer, beteenden och tillvägagångssätt vinner insteg i ett samhälle och sedan sprids där".

Sara Gredemark, projektledare på UU Innovation betonar att i det här sammanhanget ska innovation tolkas brett.
– Det handlar om nya eller förbättrade arbetssätt, metoder, processer, tjänster eller produkter. Helt enkelt nya lösningar som skapar värde, i olika former, för samhälle, näringsliv och individer.

Alla anställda kan nominera till Hjärnäpplet, nominera senast 25 april 2021.