Centrum för digital humaniora Uppsala

Områdesnämnden beslutade om 1 miljon kronor till en femårig satsning på en ny centrumbildning för digitala humaniora. Centrumbildningen är en fortsättning på satsningen digital humaniora 2018-2020 finansierad av historisk-filosofiska fakultetsnämnden och områdesnämnderna för humaniora och samhällsvetenskap respektive teknik och naturvetenskap. Tidigare har historisk-filosofiska fakultetensnämnden beslutat att inrätta och avsätta 1,5 miljoner kronor för Centrum för digital humaniora Uppsala. Vetenskapsområdet för teknik och naturvetenskap har fått motsvarande fråga om delfinansiering.

Diarienr: HISTFILFAK 2020/25

Centrumbildning för högre utbildning och forskning som studieobjekt

Områdesnämnden var positiv till förslaget att inrätta ett centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt. Nämnden avvaktar dock med beslut om inrättande till de nya riktlinjerna för centrumbildningar är beslutat men har reserverat en halv miljon kronor i verksamhetsplanen för 2021 och kommer att äska delfinansiering från rektors strategiska medel och de två andra vetenskapsområdena.

Diarienr: HUMSAM 2020/28

Arbetsgrupp lokalutveckling

Områdesnämnden beslutade att utse en arbetsgrupp för lokalutvecklingsfrågor som rapporterar till områdesnämnden. Arbetsgruppen ska med fokus på områdets långsiktiga behov:

• göra en kartläggning av nuläget i fråga om nyttjande av lokaler
  • göra en omvärldsanalys
  • inventera framtida behov, önskemål och planer vad gäller både volymer och lokaltyper utifrån en uppskattning av verksamhetens olika möjliga utvecklingslinjer.

Ställföreträdande vicerektor kommer att vara ordförande i arbetsgruppen som i övrigt kommer består av en person från respektive fakultet och en studentrepresentant. Vicerektor gavs i uppdrag att utse arbetsgruppen.

Diarienr: HUMSAM 2020/25