Universitetshuset har varit fritt att hyra för institutionerna sedan höstterminen 2020. Nu förlängs alltså hyresfriheten. Skälet är att undervisning och examination väntas återgå till mer normala förhållanden i höst. Då behövs mer lokalyta för att det ska vara möjligt med regelrätt utglesning mellan studenterna vid undervisning och examination. Även disputationer inkluderas i detta.

Under perioden 2021-07-01 till och med 2022-06-30 gäller alltså att institutioner vid Uppsala universitet fritt får hyra universitetshuset. Detta görs för att underlätta återgången till undervisning vid campus. Samtidigt pågår en utredning om en ny finansieringsmodell för universitetshuset. Om en ny hyresmodell införs innan läsåret är slut, är det emellertid den som gäller.

I skrivande stund är det ganska gott om lediga lokaler att hyra, något som givetvis kan förändras snabbt vid en successiv återgång till undervisning i fysisk form.