Charlotte Platzer Björkman är professor vid institutionen för materialvetenskap samt ställföreträdande vicerektor för teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Staffan Svärd är professor vid institutionen för cell- och molekylärbiologi.

Senast i slutet av april 2023 ska vetenskapsområdenas elektorsförsamlingar lämna förslag till rektor angående vicerektor (ordförande) och ställföreträdande vice­rektor (vice ordförande) i områdes-/fakultetsnämnderna.

Elektorsförsamlingen inom teknisk-naturvetenskapliga fakulteten har nu överlämnat sitt förslag till rektor, som fattar beslut om samtliga tre vetenskapsområden vid samma tillfälle.

Den 30 juni går mandatperioden ut för teknisk-naturvetenskapliga fakultetens nuvarande vicerektor samt för ställföreträdande vicerektor. Den nya vicerektorn samt ställföreträdande vicerektorn tillträder 1 juli 2023.