Almedalsveckan 2023 bjöd på totalt 2 103 evenemang. Uppsala universitet fanns som enda universitetet på Gotland självklart på plats och arrangerade cirka 40 evenemang. Matematiken bakom AI, hållbart arbetsliv, verktyg för att övervaka biologisk mångfald och livslångt lärande var några av de ämnen som behandlades av medarbetare vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Välbesökta seminarier

Med undantag för några schemakrockar där samma ämne behandlades i flera seminarier samtidigt, var seminarierna välbesökta. Framför allt var rätt personer närvarande. Många arrangörer rapporterade om givande diskussioner och intressanta insikter. Olga Vinnere Pettersson och de övriga arrangörerna av seminariet om nya verktyg för biologisk mångfald etablerade kontakt med riksdagsledamöter och myndighetsrepresentanter inför fortsatt arbete med en forskningsproposition.

Bild: Övervakning av biologisk mångfald med bland andra Olga Vinnere Pettersson, UU; Mathilda Karlsson, WWF Sweden, Emma Nohrén, ordförande för riksdagens miljö- och jordbruksutskott och Stefan Bertilsson, SLU.

Anders Karlsson som höll i seminariet om AI blev inbjuden att hålla en presentation under Almedalen på ett privat evenemang anordnat av en utländsk storbank. Planer finns på att lägga ut en video av seminariet och följa upp med en debattartikel om matematikens roll i AI-utvecklingen.

Livslångt lärande och kompetensförsörjning i fokus

Matías Urenda Moris och Lena Strålsjö låg bakom arrangemanget om kompetensbristen i Sverige, som var en del i arbetet att positionera Uppsala universitet i frågor om livslångt lärande.

Fakulteten stod också som värd för den årliga Almedalslunchen. Vice-rektor och fakultetsledningen tog emot rektor Anders Hagfeldt, prorektor Coco Norén samt inbjudna gäster från politik, näringsliv och offentlig sektor. Temat för lunchen var utbildning och kompetensförsörjning i ljuset av AI och den gröna omställningen.

Bild: Fakultetens Almedalslunch

Här är några av erfarenheterna som arrangörerna skickar med till nästa år:

• Tänk på att boka boende i tid.
  • Arrangemanget innebär en administrativ börda och gruppen bör vara beredd på det.
  • Tekniken kan svika. Om inspelningen är viktig – ha en plan B.
  • Se till att vara ute i god tid för att bjuda in paneldeltagare.
  • Ta chansen!

Projektgruppen för Almedalsarrangemanget vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten