Även om stora framsteg gjorts under de senaste åren när det gäller lika rättigheter för HBTQIA+-personer möts många medlemmar av gruppen fortfarande av bristande förståelse och exkludering. Något som kan ha en betydande inverkan på det psykiska välbefinnandet, berättar Virginia Grande (till höger). Samtidigt kan det vara ett svårt ämne att diskutera på grund av det kunskapsgap som finns.

– Även om de positiva sidorna av att vara HBTQIA+ bör fortsätta att uppmärksammas vid evenemang som Pride, och av personer som känner sig trygga med att vara öppna med sin identitet, är det viktigt att även synliggöra de negativa sidorna. Då känner sig HBTQIA+-personer inte lika  isolerade eller utan det emotionella stöd som de kan få i icke-HBTQIA+-relaterade frågor, säger Ivy Weber, som är doktorand i beräkningsvetenskap och en av initiativtagarna till evenemangsserien.

Paraplybegrepp för queera uttryck och identiteter

Samlingsbegreppet HBTQIA+ står för personer som är homosexuella, bi- eller pansexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter, personer med intersexvariation, asexuella och andra identiteter och läggningar. Även om begreppet fått ökad synlighet i samhället och akademin är medvetenheten ofta låg om vad dessa identiteter innebär.

Det har Ivy Weber själv fått erfara. När hon kom ut som transperson på sin institution möttes hon av förståelse från kollegorna. Men det var också tydligt att det saknades bakgrundsinformation om queera identiteter.

Virginia Grande har liknande erfarenheter: – När jag berättade för mina kollegor att jag var icke-binär och bad mina kollegor att använda pronomen som hen på svenska och they eller them på engelska om mig, så kunde folk säga "toppen, jag vill stötta dig, men jag förstår inte vad det här är”. Då tänkte jag att det vore mer effektivt om vi hade ett seminarium där folk kunde känna sig friare att ställa sina frågor, med experter på dessa ämnen som kan ge bra svar i en trygg miljö.

Ett säkert utrymme för att dela erfarenheter

Evenemangen är tänkta att vara mer interaktiva och gemenskapsbaserade än strikt akademiska. Målet är att vara en trygg plattform för olika röster och perspektiv, så att HBTQIA+-personal och studenter känner sig mindre isolerade och inte längre upplever att deras problem är dolda i samhället, enligt Virginia Grande. Tillsammans med Ana Tanevska, också post-doc, planerar hen för nästa termins aktiviteter. Det sista seminariet för hösten hålls den 27 november och ska handla om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön för HBTQIA+-personer.

– Vi skulle vilja involvera fler studenter och personal på Teknat och inkludera deras perspektiv, oavsett om de är HBTQIA+ eller inte. Vi känner att det är särskilt viktigt att personer i ledande positioner på fakulteten deltar i våra evenemang och uppmuntrar andra på sina institutioner och grupper att delta, eftersom det är det bästa sättet att se till att människor med alla identiteter har en röst i detta viktiga samtal, avslutar Ana Tanevska (till höger).