Informationsdagen för personer med utländsk utbildning är en relativt ny insats som Uppsala universitet genomförde för andra gången i mitten av februari tillsammans med SLU och Uppsala kommun. Årets upplaga var förstås helt digital. Både årets upplaga och förra årets fick positiva utvärderingar av besökarna.

– I år svarade närmare 90 procent ”ja” på frågan om de skulle rekommendera andra att delta i en liknande digital informationsdag, berättar Nina Nesset, studie- och karriärvägledare vid studentavdelningen och med i arbetsgruppen bakom informationsdagen.

Visa på möjligheter och inspirera

Breddad rekrytering innebär att lärosäten aktivt ska arbeta för att öka rekryteringen av underrepresenterade studentgrupper. Uppdraget har varit inskrivet i högskolelagen sedan 2001. Oftast analyseras social bakgrund det vill säga föräldrarnas utbildningsnivå, svensk och utländsk bakgrund, kön, geografisk bakgrund och ålder.

– Vi hoppas att informationsdagen visar på möjligheterna för att kunna studera vidare eller komplettera sin utländska utbildning. Många som är nya i Sverige har redan en hög utbildningsnivå med både gymnasieexamen och akademiska studier bakom sig, säger Nina Nesset

På informationsdagen låg fokus därför på information om utbildningssystemet, behörigheter, antagning och vägledning kring olika utbildningsvägar.
– För att hitta ett så relevant innehåll som möjligt har vi tagit fram programmet utifrån intervjuer och enkätundersökningar med personer i målgruppen, säger Nina Nesset.

Utvärdering av breddad rekrytering

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) genomför för närvarande på uppdrag av regeringen en tematisk utvärdering av arbetet med breddad rekrytering vid svenska lärosäten. Universitetets självvärdering ska vara inlämnad i början av maj.

– Det finns en intern självbild inom Uppsala universitet att vi inte är bland de bästa lärosätena i landet på breddad rekrytering. Men det finns mycket att lyfta fram och vara stolta över och det är det vi gör i självvärderingen samtidigt som vi pekar på möjligheter att utvecklas, säger Cecilia Edin, enhetschef för studie- och karriärvägledningen och med i gruppen som tagit fram universitetets självvärdering.

Vetenskapsfestivalen Scifest, mångfaldsbyrån Esmeralda, Skelettens dag på Campus Gotland, kampanjbudskapet "Lugn, det ordnar sig" som används i studentrekrytering är alla några exempel på insatser för en breddad rekrytering vid Uppsala universitet.

Breddat deltagande bättre begrepp

Begreppet breddad rekrytering är egentligen för snävt för det arbete som sker vid Uppsala universitet. Istället beskriver breddat deltagande bättre vad det handlar om.
– Vi ser breddad rekrytering som ett vitt begrepp, det är inte bara att nå de som vanligen inte söker till universitetet. Utan det är en helhet med rekrytering, mottagning, retention och arbetslivsanknytning. Det hänger ihop som länkar i en kedja, säger Cecilia Edin.

– Det är förstås viktigt att universitetet tar hand om de studenter som kommer på bästa sätt så de känner sig välkomna och ges förutsättningar för att genomföra sina studier, säger Eva Söderman, enhetschef för studenthälsan och sammankallande i arbetsgruppen för självvärderingen. I det ingår till exempel att använda ett inkluderande språk och att vi som lärosäte tar tillvara mångfalden i klassrummet.

De konstaterar båda att frågan om att få fler att söka från underrepresenterade grupper är en fråga som universitetet inte klarar ensamt.
– Sökmönstret grundläggs i tidig ålder så det krävs insatser från många olika aktörer i samhället, säger Cecilia Edin.

En fråga om kvalitet

– Jag ser breddad rekrytering som en möjlighet för universitetet att höja kvaliteten på utbildningarna, säger Eva Söderman. Genom att till exempel utnyttja studenternas olika bakgrund i undervisningen kan kvaliteten på utbildningen höjas och det kommer alla studenter till del.

Vill satsa på breddad rekrytering

De efterlyser båda en tydligare organisation och satsning på breddad rekrytering vid Uppsala universitet.
– Det görs mycket men breddad rekrytering är ändå en ganska lågmäld fråga internt. Vi saknar till exempel en gemensam bild av varför vi ska jobba med breddad rekrytering och vad vinsterna med det är, säger Cecilia Edin. Där tror jag det behövs en levande dialog, ett forum för samtal och tydligare gemensam uppföljning av den utveckling vi ser på Uppsala universitet.

Efter att självvärderingen har lämnats till UKÄ kommer en bedömargrupp att återkomma med rekommendationer.
– När vi har fått rekommendationerna tänker jag att universitetet kan gå vidare och ta fram konkreta förslag på en fortsatt inriktning för arbetet med breddad rekrytering, säger Eva Söderman.