– Och i morse fick jag ett meddelande från kontakten på Ackis att utrustningen kom till användning redan i helgen, uppger universitetets miljöchef Karolina Kjellberg på måndagsmorgonen.

När det larmas om brist på skyddsutrustning vid Akademiska sjukhuset är det många som vill hjälpa till. Till hjälp för att samordna  engagemanget vid universitetet finns enheten för miljö och fysisk arbetsmiljö, EMFA, vid universitetets byggnadsavdelning.

Precis innan helgen fick man en akut förfrågan om hjälp: Det saknades viss skyddsutrustning vid Akademiska sjukhuset.

Genom ett brett upprop och snabb hantering av materialet, fick EMFA möjlighet att samla in skyddsmaterial som kunde undvaras från EBC, BMC och Ångströmlaboratoriet och redan på fredagseftermiddagen leverera en stor mängd munskydd, visir, handsprit, skyddsglasögon och förkläden/skyddsoveraller till Akademiska sjukhuset.

– Just idag handlade det om att hjälpa till efter en akut förfrågan. Och verksamheten har mött upp med stort engagemang. Tusen tack för allt detta, säger universitetets miljöchef Karolina Kjellberg.

Tidigare i veckan kunde universitetet även leverera 180 skyddsvisir, gjorda i 3D-print och ytterligare 400 skärmar för laserskärning  är på gång till Akademiska sjukhuset.

3D-printens prototyper är två populära Open source design av skyddsvisir som cirkulerat på internet och som uppfyller kraven för skyddsutrustning till sjukvården.

– Vi är jätteglada att kunna använda den kapacitet som finns här på U-Print för att hjälpa våra kollegor på Akademiska sjukhuset och vi kommer fortsätta att tillverka så många visir vi kan till sjukhuset. Det är häftigt att se hur samhället kommer samman för att hjälpas åt i denna krissituation, säger Olle Eriksson, forskningsingenjör  vid U-Print, vid universitetet.

Miljöchefen Karolina Kjellberg meddelar att det i nästa vecka förmodligen kommer att gå ytterligare lass med skyddsutrustning som inte togs med vid denna leverans.