Så här årets siffror ut:

• Basåret ökar med 18 procent
  • Civilingenjörsprogrammen ökar i snitt med 11 procent
  • Kandidatprogrammen ökar i snitt med 4 procent
  • Masterprogrammen ökar i snitt med 5 procent
  • Högskoleingenjörsprogrammen minskar i snitt med 4 procent

Ett av programmen som haft en stor ökning är civilingenjörsprogrammet i miljö- och vattenteknik med 36 procent fler sökande än förra året. Roger Herbert är programansvarig för programmet.

Har ni vidtagit några åtgärder för att öka attraktiviteten för programmet?
– Ja, vi har vidtagit flera åtgärder för att höja söktrycket till programmet. En amanuens har anställts för att jobba med sociala medier så miljö- och vattenteknik får en ökad synlighet på bland annat TikTok och Instagram. Som programansvarig har jag även varit aktiv på LinkedIn där många föräldrar och anhöriga är aktiva, så att dessa grupper kan marknadsföra programmet åt oss! Vi vet genom Nybörjarenkäten att anhöriga har stor inverkan på gymnasielevers universitetsval.

– Information som finns på fakultetens webbsidor är mycket viktig, så vi har försökt så långt det går att spetsa till programsidan och valt en ny programbild som vi tror attraherar flera gymnasieelever. Till sist kan jag nämna att min motpart på SLU, Jennifer McConville, och jag har besökt flera gymnasieskolor i Uppsala för att lyfta programmet och även samarbetet mellan Uppsala universitet och SLU, säger Roger Herbert.

Läs mer om hur Uppsala universitet står sig i konkurrensen

Johanna Lundmark