– Vår fakultet får många besök, vi har däremot hittills inte aktivt sökt upp organisationer som vi vill arbeta mer långsiktigt med. Just nu lever vi i osäkra tider där vi frågar oss vad vi som universitet kan bidra med till omvärlden, hur vi kan ställa vår kunskap till förfogande. Vår arbetsgrupp har därför bjudit in företrädare för armén, flygvapnet och marinen, Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Syftet är att presentera vår forskning och utbildning samtidigt som vi lyssnar in organisationernas behov och tänkbara områden för samarbete.

Har fakulteten redan några samarbeten med Försvarsmakten?
– Ja, det finns forskare och forskningsgrupper som redan arbetar i egna projekt direkt med vissa försvarsgrenar. Men här vill vi visa upp en större bredd av ämnen vid fakulteten, som datavetenskap, cybersäkerhet, energisystem, nya typer av sensorik. Vi har fått stort gensvar från många institutioner och satt ihop ett blandat program av presentationer beroende på besökare.

Den 20 april kommer armén och den 4 maj flygvapnet, med övriga datum ännu öppna. Vad kommer fakulteten att visa upp vid de olika tillfällena?
– En sak man kan säga är att batterier är intressant för alla vapengrenar, likaså trådlösa sensorer. Hela institutionen för elektricitetslära sitter på kunskap som är applicerbar inom en mängd områden. Inom informationsteknologin har vi AI, bildbehandling, olika övervakningssystem, och inom materialvetenskapen bland annat mikrosystemteknik för medicinsk användning. Alla de här avancerade teknologierna är till nytta oavsett användningsområde. Sen är troligen ålgräsängar och bottenkartläggning av Östersjön mer intressant för marinen än för armén.

Vad skulle du vilja kom fram om fakultetens utbildningar?
– Vi utbildar ju allt från exempelvis masterstudenter, civil- och högskoleingenjörer i elektro- och maskinteknik till teknisk personal och jobbar väldigt mycket med livslångt lärande för att serva hela Sverige med uppdaterad och förhöjd kompetens. Det kan vara Försvarsmakten till stor nytta.

Vad hoppas du på för resultat av besöken?
– Det viktiga är att de får träffa oss och vi får träffa dem. Meningen är att det här ska öppna upp för en första dialog där vi lär känna varandra på mer institutionell nivå och inte bara genom enskilda forskargrupper. Sen får vi se hur vi tar det vidare.