Flera stora finansiärer ställer idag krav på öppen tillgång till forskningspublikationer. Det bottnar bland annat i att regeringen har en uttalad ambition att offentligt finansierad forskning ska publiceras med öppen tillgång för att gynna innovation och samverkan.
– Vi är på väg mot en flip i det vetenskapliga publiceringslandskapet, säger Ann-Louise Lindström, bibliotekarie vid avdelningen för vetenskapliga kommunikation vid universitetsbiblioteket.

För att underlätta för forskarna och förbereda omställningen i publiceringslandskapet arbetar universitetsbiblioteket med att göra om förlagsavtalen.
– Tidigare hade vi avtal som gav oss läsrättigheter men nu går vi över till läs- och publiceringsavtal för öppen tillgång i fler än 10 000 vetenskapliga tidskrifter.

Publiceringsavgift redan betald

Läs- och publiceringsavtal innebär att publiceringsavgiften för publicering med öppen tillgång redan är inbakad i prenumerationsavgiften. Och prenumerationsavgiften betalas via overheadavgiften vid universitet så forskningsprojekten slipper kostnaden i forskningsprojektet.

Den tidigare omtalade avtalsstriden med förlaget Elsevier handlade om just detta. Förlaget ville bara gå med på ett läsavtal men de svenska forskningsbiblioteken lyckades få till ett läs- och publiceringsavtal med Elsevier. Vid årsskiftet 2019-2020 tillkom dessutom flera nya avtal med olika förlag.
– Vi har idag läs- och publiceringsavtal som täcker en stor del av behoven för publicering av artiklar. De olika avtalen är till stor fördel för forskare, men vi märker att alltför många forskare vid universitetet inte ens har hört att det finns avtal eller att vi ständigt kompletterar med nya avtal.

Kontakta biblioteket

Eftersom det pågår mycket verksamhet för att ge öppen tillgång till vetenskapliga publikationer förändras publiceringslandskapet kontinuerligt och det kan vara svårt att hänga med i svängarna.
– Det bästa är att gå igenom listan med avtal på bibliotekets webbsidor och ta direktkontakt med universitetsbiblioteket. Vi hjälper gärna till.

Det finns ett par grundtips som det är bra att komma ihåg. Den forskare som skickar in artikeln (corresponding author) ska vara knuten till Uppsala universitet för att avtalet ska gälla. Du använder din koppling till Uppsala universitet i artikeln och förlagets manushanteringssystem. Det enklaste är att skicka in artikeln från din e-postadress vid universitet men skriv också att du är anställd eller knuten till universitet.
– Gör du det kommer universitetsbiblioteket och förlaget hantera avtalet och eventuell rabatt i bakgrunden.

Men hur ser det ut för publicering av vetenskapliga böcker?
– Vi bevakar frågan för att se vilket stöd vi kan ge. Som det ser ut idag önskar finansiärerna se någon form av liknande lösning som för artiklar.

Fakta

Kontakta universitetsbiblioteket genom "Fråga biblioteket" via chatt, e-post eller telefon.

Stöd och hjälp från universitetsbiblioteket vid publicering