Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Kommunikation/
  • Digitala informationsskärmar/
  • Råd och riktlinjer för skärmpublicering/
  • Gå till Stöd och service Kommunikation
    • Visuella riktlinjer
    • Kommunikationsplanering och presentation
    • Beställa material
    • Bild och film
    • Digitala informationsskärmar
    • Webbpublicering och tillgänglighet
    • Text och språk

Råd och riktlinjer för skärmpublicering

Råd och riktlinjer för skärmpublicering

Här har vi samlat en del användbara råd och riktlinjer för dig som publicerar på Uppsala universitets skärmar. 

Anpassa din information efter målgruppen

Vid publicering på de digitala skärmarna är det viktigt att tänka på vilken målgrupp du riktar dig till. Skärmens placering avgör vilken målgrupp som är aktuell, det kan vara studenter, anställda eller andra besökare.

  • Publika utrymmen (studenter och besökare)
  • Avdelning/institution eller liknande avgränsat område (anställda och/eller studenter).
  • Specifika lokaler, t.ex. lunchrum, arbetsgruppsrum, driftstation eller liknande lokal bakom skalskydd (anställda).

Var noga med avsändaren

Skärmarna är inte en kanal för marknadsföring för externa företag/organisatörer. Endast information där Uppsala universitet är avsändare får publiceras. I vissa fall är det aktuellt med organisatorisk avsändare och kontaktuppgifter till denna.

Lägg inte upp för mycket information på samma sida 

En besökare är nästan alltid på språng i närheten av skärmarna. I bästa fall kan vi fånga personens intresse och förmedla vårt budskap. Ju kortare och tydligare budskap desto större chans att vi lyckas. 

Låt bilden ligga lagom länge

Låt bilden ligga 15-20 sekunder beroende på hur lång texten är. En god tumregel är att du som skrivit texten ska hinna läsa igenom den tre gånger. Skärmarna är inte en bra kanal att lägga upp posters på då dessa innehåller alltför mycket information för att man ska hinna läsa den.   

Lägg upp max sju informationsbilder och prioritera innehållet

Det finns en gräns för hur lång tid en besökare orkar stanna för att kolla igenom alla informationsbilder i en loop. Man brukar säga att två minuter är max, vilket gör att man bör undvika att ha fler än 6-7 informationsbilder i loopen. Därmed kan det bli nödvändigt att behöva prioritera bland innehållet. Följande prioritetsordning rekommenderas för innehåll på informationsskärmar:

Rekommenderad prioritetsordning för innehåll på informationsskärmar:

  1. Krisinformation (exempelvis hot, utrymning)
  2. Säkerhetsfrågor (exempelvis information om smittspridning, låsta dörrar, brandövningar, driftstörningar).
  3. Information om lokala evenemang (seminarier, konferenser).
  4. Information om lokal verksamhet (öppettider, lokalbyten m.m.).
  5. För målgruppen relevant information (utlysningar, priser, ny personal m.m.).
  6. Universitetsevenemang och övrig verksamhet i universitetets lokaler.
  7. För målgruppen relaterade externa evenemang och information (dock ej reklam).

Låt inte innehållet ligga för länge

Informationen på skärmarna behöver bytas ut med jämna mellanrum och göras levande. Om samma information ligger för länge leder det bara till att intresset för innehållet på skärmen minskar. Om du ska informera om t.ex. ett event bör du inte låta det ligga längre än 1-2 veckor innan. 

Använd gärna bilder

Bilder och fotografier är bra för att fånga uppmärksamheten. Använd bilder som har en upplösning anpassad efter skärmen. Det är viktigt att du har tillstånd att använda bilden. Det är inte tillåtet att använda bilder från nätet om du inte på först inhämtat tillstånd. Om din bild täcker stadssiluetten i bakgrunden så ta bort siluetten från din bild. Innehållet bör uppvisa balans i storlek på bild och text. Universitetets bildpolicy ska följas, liksom universitetets språkliga rekommendationer.

Undvik film och ljud 

Filmer är ofta för långa och kräver att besökaren står stilla länge. Undvik därför att visa film. Animationer går bra, medan ljud ej rekommenderas eftersom det kan störa i miljön och för att alla skärmar inte möjliggör ljud.

Använd samma teckensnitt och understrukna länkar

Gill Alt One MT används. Teckensnitt och storlek på rubriker, underrubriker och brödtext ska inte ändras i mallarna. Detsamma gäller för länkar som bör vara understrukna.

Skapa din skärmbild i någon av de mallar som finns

Det enklaste sättet att skapa en bra skärmbild är att utgå från den PP-mall som tagits fram för ändamålet. Mallarna följer Uppsala universitets grafiska profil och ska inte ändras. Mallarna är anpassade för skärmar av formatet 16x9 (vanlig TV-skärm), liggande och stående. Det finns mallar med logotyp, och utan logotyp. Logotypen är viktig för att ange att Uppsala universitet är avsändare. Använd mallarna med omdöme. 

  • Mallar för skärmpublicering

Diskusguiden

En enkel guide till hur du använder Diskus steg för steg. 

  • Diskusguiden

Innehållsansvarig: Anna Tano Graflind 20 juni 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.