Dagarna kring Sista april samlas vanligtvis uppemot 150 000 personer i Uppsalas centrala delar för att ta del av ett traditionsenligt Sista april-firande. En stor del är inresande besökare och studenter.  Det finns ingen övergripande arrangör av evenemanget utan programmet vid valborgsfirandet består av många olika aktiviteter från ett flertal arrangörer som samarbetar.

Aktörerna kring valborgssamverkan i Uppsala består av Uppsala universitet, SLU, Uppsala Kommun, Akademiska sjukhuset, Region Uppsala, Polisen och Destination Uppsala. Nu har man gemensamt beslutat att ta ansvar för att bidra till att förhindra smittspridningen genom att begränsa de aktiviteter som leder till större sammankomster även kommande Sista april.

– Sista april och mösspåtagningen vid Carolina är en tradition som är starkt förknippad med Uppsala och en dag vi alla ser fram emot. Vi hade hoppats att vi skulle kunna fira som vanligt i år, men det är tyvärr inte möjligt under rådande smittläge. Det blir ännu ett år då vi får uppmana studenter och anställda att hälsa våren välkommen på annat sätt, säger Anders Hagfeldt, Uppsala universitets rektor.

Följande aktiviteter kommer alltså inte att genomföras under Sista april i år:

• Forsränning
  • Aktiviteter i Ekonomikumparken