Januari 2021 startar Uppsala universitets tvärvetenskapliga forskarskola inom hållbar utveckling. Forskarskolan kommer att vara geografiskt belägen på Campus Gotland och innebär att tolv doktorander ska rekryteras.
– Inriktningen för forskarskolan är olika hållbarhetsutmaningar som är angelägna att forska om, berättar Jenny Helin, forskarskolans föreståndare och lektor i företagsekonomi.

Angelägenhet för hela universitetet

Forskarskolan är en viktig del av universitetets satsning för att utveckla forskningsverksamheten på Campus Gotland. Och inriktningen på hållbarhet ligger i linje med flera satsningar på hållbarhet inom grund- och avancerad utbildning som gjorts under senare år på Campus Gotland.
– Men det är också viktigt att forskarskolan inte bara blir en angelägenhet för Campus Gotland utan för hela universitetet.

Till forskarskolan har kopplats ett handledarkollegium och ungefär hälften av kollegiet är verksamma i Uppsala och hälften på Campus Gotland.
– Det är jätteroligt att vi nu på det här konkreta sättet får ihop att vi är forskarkollegor mellan våra två campus.

Fem forskningsprojekt

Forskarskolan kommer att bestå av fem olika forskningsprojekt, projekten är valda bland annat utifrån en extern utvärdering av olika föreslagna projekt.
– Urvalet är utifrån frågor som vi kan bedriva riktigt bra forskning om här på Campus Gotland.

De fem projekten är:

• Hållbar destinationsutveckling.
  • Gotlands hållbara energiomställning: resurser, behov och planering.
  • Fiske- och kustzonsutveckling i ett ö-perspektiv – dåtid, nutid och framtid.
  • Väga rätt? – Tillämpning av lagstiftning i avvägningen mellan energiomställning och bevarande av kulturvärden.
  • Digital innovation för hållbar konsumtion.

I forskarskolan ingår åtta olika institutioner och de tolv doktorander rekryteras av respektive institution men doktoranderna kommer att sitta tillsammans på Campus Gotland.
– Vi ska försöka skapa en tvärvetenskaplig miljö där vi kan arbeta med angelägna hållbarhetsfrågor men där det också blir en möjlighet med den dubbla tillhörigheten mellan institutionen respektive forskarskolan.

Modiga doktorander sökes

Ambitionen är forskningsprojektet ska studera hållbarhet både nu och i framtiden. Det innebär till exempel att ifrågasätta den rådande forskningspraktiken, till exempel med resor.
– Vi söker därför personer som är dedikerade i sin forskning men också modiga och bekväma med att bidra till miljön vi ska bygga och beredda på vårt lilla campus där vi är beroende av att samarbeta med varandra.

Tipsa gärna studenter om forskarskolan. Sista ansökningsdag är 15 september.