Identitetskontroll vid anställning
Uppsala universitet har en lagstadgad skyldighet att säkerställa att en medborgare från tredje land som ska arbeta vid universitetet – inklusive doktorander - har ett giltigt arbets- och uppehållstillstånd enligt 6 kap 13 a§ utlänningsförordningen.
Att ha personer anställda som saknar giltigt arbets- eller uppehållstillstånd är inte tillåtet och kan leda till straffrättsliga påföljder enligt 20 kap 5§ utlänningslagen.
Syftet med identitetskontrollen är dels att säkerställa personens identitet och dels att utröna om kontroll av arbets- och uppehållstillstånd är nödvändig, d.v.s. om anställningen avser en medborgare från ett tredje land.
En identitetskontroll bör göras vid samtliga nyrekryteringar inklusive vid nya doktorandanställningar. Kontroll av identiteten på den person som universitetet avser att anställa ska ske före det att beslut om anställning fattas.
Godkända identitetshandlingar är pass eller svenskt körkort tillsammans med identitetshandling som Skatteverket utfärdat. Även annan handling kan godtas för att styrka identitet.
Den som är ansvarig för rekryteringen är ansvarig för identitetskontroll genomförs.
För personer som har skyddad identitet gäller att det ankommer på den som ansvarar för rekryteringen att åtgärder vidtas så att identiteten skyddas för obehöriga, under och efter genomförandet av identitetskontrollen.
Kontakt
HR-specialister vid HR-avdelningen
Interna länkar
Rekrytering och mottagande internationella medarbetare och stipendiater