Löneutbetalning till internationell medarbetare
Vi rekommenderar alltid att den anställde väntar med att få sin första löneutbetalning tills personnummer/samordningsnummer inkommit och personen fått ett svenskt bankkonto. Det tar ofta några månader innan allt har ordnat sig med personnummer/samordningsnummer och bankkonto så att personen får in lönen på kontot.
Det är viktigt att ni alltid för en dialog med den anställde vad som är det bästa alternativet i det aktuella fallet. Ansökan om personnummer eller samordningsnummer måste alltid vara skickad till Skatteverket för att utbetalning ska ske.
Det finns två alternativ för löneutbetalning till internationell medarbetare som ska få personnummer/samordningsnummer. Vi rekommenderar att avvakta med löneutbetalning tills personnummer/samordningsnummer inkommit. I undantagsfall (om den anställde inte kan vänta på löneutbetalning) kan löneutbetalning göras till anställd i väntan på personnummer/samordningsnummer. Den första löneutbetalningen sker som tidigast i de allra flesta fall den andra anställningsmånaden.
Timavlönade behöver alltid vänta på första löneutbetalning tills personnummer/samordningsnummer inkommit.
Vad händer när anställd fått sitt personnummer?
Kontakt
Frågor om löneutbetalning: Löneenheten
Frågor om bankkonton: IFSS